19 maart 2024

Google komt vandaag met doodle n.a.v. 105e geboortedag van Guillermo Haro

Credit: Google

In Nederland hebben we er niets van gezien, want de doodle van Google – hun dagelijkse speciale banner op de zoekpagina – staat bij ons in het teken van de gemeenteraadverkiezingen (oeps, ik moet zelf nog stemmen…). Maar internationaal was de doodle een heel andere, namelijk eentje die in het teken stond van de 105e geboortedag van de Mexicaanse sterrenkundige Guillermo Haro. Die werd op 21 maart 1913 geboren. Ik vermoed dat weinige lezers die naam Haro iets zegt. Toch is hij heel bekend in de sterrenkunde en wel door de objecten die hij samen met Georg Herbig ontdekte, namelijk de naar hen genoemde Herbig-Haro objecten. In het sterrenbeeld Orion, goed te zien in de wintermaanden, zag hij die objecten voor het eerst, kleine emissienevels in een moleculaire wolk geassocieerd met jonge stellaire objecten. Ze bleken allemaal te maken te hebben met piepjonge sterren, waar de Orionnevel (M42), gelegen in hetzelfde sterrenbeeld, tsjokvol mee zit. Hieronder een schematische voorstelling van hoe zo’n HH-object ontstaat.

Credit: Gmaxwell, Georg-Johann, Cherkash. – Based on a raster image by User:Worldtraveller on English Wikipedia, this vector image was created by Gregory Maxwell, and then subsequently re-created/modified by Georg-Johann and Cherkash.

Als massa (materie) naar de jonge ster toe stroomt, verlaat gelijktijdig massa de protoster straalsgewijs langs de twee polen. Waar dit gas op het interstellaire gas botst ontstaan lichtende schokfronten, de Herbig-Haro objecten. Hieronder een foto van een HH-object, om precies te zijn HH 46/47, zoals waargenomen door de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in Chili én de New Technology Telescope (NTT), beiden van de ESO.

HH 46/47, Credit: ESO/ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/H. Arce. Acknowledgements: Bo Reipurth