28 maart 2024

Interstellaire planetoïde ‘Oumuamua vermoedelijk afkomstig van een dubbelster

Artist’s impression van de interstellaire planetoïde `Oumuamua. Credit: ESO/M. Kornmesser.

De allereerste planetoïde waarvan bekend is dat ‘ie afkomstig is van buiten ons eigen zonnestelsel, de door het Haleakala Observatorium met de Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System-1 (Pan-STARRS-1) telescoop op Hawaï op 19 oktober 2017 ontdekte I/2017 U1 (‘Oumuamua), is vermoedelijk afkomstig van een dubbelster. In een recent artikel in the Montly Notices of the Royal Academic Society beschrijven Alan Jackson en z’n team de kans dat dubbelstersystemen planetoïden uitwerpen, zoals met ‘Oumuamua gebeurd is, en hoe vaak die systemen in onze Melkweg voorkomen. Het blijkt dat dubbelsterren, ook wel binaire systemen genoemd, veel beter in staat zijn om rotsachtige objecten, zoals planetoïde ‘Oumuamua, uit te werpen als enkele sterren, zoals onze eigen zon. Ook slingeren ze net zoveel rotsachtige objecten uit als koude objecten, komeetkernen. Dat uitwerpen van ‘Oumuamua uit het binaire systeem moet vermoedelijk gebeurd zijn toen er planeten aan het vormen waren rondom de twee sterren. Men denkt dat één van de sterren vermoedelijk zwaar en heet was, aangezien er rondom dergelijke sterren relatief veel rotsachtige objecten zoals ‘Oumuamua voorkomen.

‘Oumuamua, op 29 oktober gefotografeerd met de William Herschel Telescope. Credit: Queen’s University Belfast/William Herschel Telescope.

‘Oumuamua is een zeer langgerekt hemellichaam, met een straal van zo’n 200 meter, waarvan de ontdekking vorig jaar oktober bekend werd gemaakt en die met een snelheid van bijna 30 kilometer per seconde door de binnendelen van het zonnestelsel raast en die inmiddels weer op weg is naar de sterren buiten ons zonnestelsel. Op het moment dat ‘ie het dichtste bij de aarde stond was z’n afstand nog altijd 33 miljoen km – dat was ten tijde van z’n ontdekking. Z’n perihelium bereikte ‘ie op 9 september vorig jaar, het punt dat ‘ie het dichtste bij de zon stond. Men vermoed dat ‘ie komt uit de richting van de ster Wega, de hoofdster van het sterrenbeeld Lier. Nee, helaas, da’s geen dubbelster. Bron: RAS.