19 maart 2024

NASA’s nieuwe exoplanetenjager TESS is vannacht succesvol gelanceerd

Credits: NASA Television

Vannacht om 00.51 uur Nederlandse tijd is vanaf lanceerplatform 40 op Cape Canaveral Air Force Station in Florida NASA’s Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) gelanceerd, de opvolger van de Kepler ruimtetelescoop, die op jacht gaat naar een heleboel nieuwe exoplaneten bij nabije sterren, waaronder aardachtige exoplaneten. De satelliet werd met een Falcon 9 raket van SpaceX gelanceerd en nu is ‘ie bezig om door middel van een ingewikkeld traject, inclusief zes baancorrecties door ontbranding van de stuwmotoren, in een uiteindelijke baan te komen, die een omloopperiode van 13,7 dagen om de aarde heeft. TESS heeft nog pakweg zestig dagen nodig om in die baan te komen én om allerlei testen en calibraties van z’n instrumenten te ondergaan. Daarna gaat ‘ie beginnen om met vier speciale camera’s 85% van de hemel af te struinen naar exoplaneten, het eerste jaar 13 sectoren aan de zuidelijke sterrenhemel, het tweede jaar 13 sectoren aan de noordelijke sterrenhemel. Hieronder beelden van de lancering vannacht, waarin je ook ziet hoe de eerste trap van de raket een zachte landing maakte op het drijvend platform op zee, Of Course I Still Love You.

Net als Kepler gaat TESS de exoplaneten ontdekken door middel van de transitiemethode, waarbij de lichtkracht van de sterren in de gaten wordt gehouden. Dipjes in die lichtkracht kunnen dan wijzen op planeten, die gezien vanaf de aarde voor de ster lang schuiven en dan het licht iets verduisteren. Op die manier vond Kepler meer dan 2600 exoplaneten, gelegen bij sterren tussen 300 en 3000 lichtjaar van ons vandaan. TESS gaat zich richten op sterren dichterbij, tussen 30 en 300 lichtjaar ver weg, die tussen de 30 en 100 keer helderder zijn dan de sterren waar Kepler naar keek.  Door spectroscopische waarnemingen aan de gevonden exoplaneten, ook gedaan vanaf de aarde, wil men kijken of er planeten zijn die biomarkers hebben, signalen dat er mogelijk leven op die planeet is. Bron: NASA.