28 maart 2024

Het wachten is op Gaia…

Op woensdag 25 april worden tussen 11.00 en 12.15 uur vanuit de ILA Berlin Air and Space Show in Duitsland de resultaten bekendgemaakt van 22 maanden waarnemingen met de Europese Gaia satelliet aan bijna 1,7 miljard (!) sterren in de Melkweg – ik schreef er eerder al over. Gisteren kwam de ESA met onderstaande interessante video over die waarnemingen.

Tot woensdag. 🙂

1. Co van Driel zegt

Onvoorstelbaar hoeveel sterren er al in onze Melkweg zijn. En er zijn miljarden Melkwegen. Als een mens gemiddeld 80 jaar oud wordt, heeft die ongeveer 2,5 miljard seconden geleefd. Als je iedere seconde van je leven naar een andere ster kijkt, dag en nacht, dan red je dat net. En dan zijn er miljarden van zulke Melkwegen.

Eigenlijk is het heelal oneindig, want achter het einde van ons heelal is natuurlijk ook nog iets. Dan gaat het je duizelen. Wat is onze Aarde eigenlijk een nietig stofje in dat oneindige heelal. Hoe nietig zijn wij mensen dan … en hoe nietig is een muis … een mier, een luis … een bacterie … een molecuul … een atoom … een elektron …

• Die 1,7 miljard sterren zijn nog niet eens alle sterren van de Melkweg. Men schat dat de Melkweg tussen de 200 en 400 miljard sterren bevat, dus Gaia heeft nog niet 1% van de sterren in kaart gebracht.

• Co van Driel zegt

Onvoorstelbaar Arie. Wat is het heelal groot. En daarom ben ik zo gefascineerd door het heelal. Al sinds ik 7 jaar oud was. Ik had eigenlijk sterrenkundige of astronaut moeten worden. Misschien nog een late roeping voor mij. In september word ik 50 jaar.