28 maart 2024

NASA’s Galileo sonde vloog op 16 december 1997 dwars door een fontein van waterdamp op Jupiter’s maan Europa

De maan Europa. Credits: NASA

De NASA heeft vandaag in een persconferentie bekendgemaakt dat de Galileo sonde op 16 december 1997 dwars door een fontein van waterdamp is gevlogen, die vanuit de maan Europa van Jupiter werd uitgespuwd. Galileo vloog toen op 200 km boven het oppervlak van Europa en wetenschappers hebben in de twintig jaar oude gegevens aanwijzingen gevonden voor de fontein. De fonteinen op de zuidpool van Europa zijn in 2012 al waargenomen door de Hubble ruimtetelescoop, maar de foto’s die Hubble ervan maakte grenzen aan z’n waarneemlimiet (zie de foto hieronder).

De door Hubble waargenomen fontein op Europa. Credit: NASA/ESA/L. Roth/SWRI/University of Cologne (NASA)

De Galileo gegevens laten zien dat op het moment van de korste nadering tot de maan de instrumenten aan boord van Galileo gedurende vijf minuten een scherpe piek detecteerden in de sterkte van het magnetische veld en tegelijk een piek in de energie van het plasma dat Europa omringt. In eerste instantie dacht men dat die piek door het magnetisch veld van Jupiter werd veroorzaakt, maar een nieuwe analyse wijst uit dat Galileo die dag dwars door een fontein moet zijn gevlogen. De waarnemingen maken het nu zeer aannemelijk dat Europa onder z’n ijskorst een vloeibare oceaan heeft. In Nature verscheen vandaag een artikel over de waarnemingen aan de fontein op Europa. In 2003 kwam er een einde aan de missie van Galileo, toen men hem, onder andere doordat de brandstof op was, te pletter liet storten op Jupiter. Op 21 september 2003 om 21.49 uur Nederlandse tijd daalde Galileo als laatste onderdeel van zijn missie de dampkring van Jupiter in. Daar werd het toestel door de enorme druk verpletterd. Bron: Gizmodo.

1. It seems to be a support for the h2 production of crashed comet ( new physics BHs) inside the moon.as Quantum FFF Theory predicts.

2. Obelix zegt