19 maart 2024

Hubble ziet een sterrenstelsel met drie supernovae, waar SN Antikythera de laatste van is

Credit: ESA/Hubble & NASA, RELICS

Hierboven zie je de cluster van sterrenstelsels genaamd RXC J0949.8+1707, een foto die met de Hubble ruimtetelescoop gemaakt is in het kader van  RELICS (Reionization Lensing Cluster Survey). Rondom het cluster zie je allemaal vage en gebogen blobjes van licht, zwaartekrachtslenzen van sterrenstelsels die gezien vanaf de aarde achter deze cluster liggen. Waar het in de foto om draait is eigenlijk dat blauwgekleurde balkspiraalstelsel rechtsboven op de foto, dat we van bovenaf bekeken zien. In dat sterrenstelsel verscheen in 2015 een supernova, die SN Antikythera wordt genoemd, een naam die vast verband zal houden met het gelijknamige mechanisme uit de oudheid. Op de foto zie je SN Antikythera als dat witte stipje rechtsonder van het balkspiraalstelsel. Het bijzondere is nu dat vier jaar vóór SN Antikythera in datzelfde stelsel twee andere supernovae te zien waren,  SN Eleanor en SN Alexander, die staan op de foto hieronder.

Credit: ESA/Hubble & NASA, RELICS

Dus binnen een bestek van hooguit vijf jaar drie supernovae in één sterrenstelsel. Mmmm, wanneer was ook al weer de laatste supernova in ons eigen Melkwegstelsel? Yep, dat was Kepler’s supernova, die in 1604 plaatsvond, 414 jaar geleden alweer. Wordt het geen tijd voor een nieuwe supernova hier? OK, SN Antikythera is officieel nog een kandidaat-SN en moet nog bevestigd worden door onafhankelijke waarnemingen. Bron: Hubble.