29 maart 2017

Astropanel

Een tabel vol met nuttige ‘widgets’, welke je kan gebruiken om dingen over sterrenkunde, weer en ruimtevaart te weten te komen zoals de huidige zonneactiviteit, de maanfase, het weer in je woonplaats, de positie van planeten, etc… Hierbij wordt gebruik gemaakt van Wolfram?Alpha.

[table id=47 /]

1. Voor Adrianus.

Een jaar of wat gelden hebben we de discussie gehad hoe groot het Universum zou zijn. Destijds beweerde jij 13.6 miljard jaar.
    En het feit dat er wellicht sterrenstelsels zijn waarvan het licht ons nog niet heeft bereikt.
    Maar zie deze video: http://video.elsevier.nl/#!clip/2126619

Ik realiseer me dat ik op de verkeerde pagina reageer maar kon de desbetreffende bladzijde niet terug vinden.

Groeten,
    Hans Hulsink

• Hoi Hans, há die video van MinutePhysics kende ik nog niet. Kan wel kloppen, want hij is vorige week gepubliceerd op YouTube en ik ben een klein weekje weg geweest, vandaar. Ik zal er straks een Astroblogje van bakken, bedankt voor de tip. Maar eh…. is er een tegenstrijdigheid tussen wat ik beweer en wat in de video te zien is? Ik heb nooit beweerd dat het heelal 13,7 miljard jaar groot is, wel dat het zo oud is. Dat het heelal ruim 93 miljard jaar oud is heb ik wél beweerd en dat stemt keurig overeen met de video. Lees deze blog bijvoorbeeld van vier jaar geleden: http://www.astroblogs.nl/2009/08/04/hoe-groot-is-het-heelal-eigenlijk/ Dat is ook direct de blog waar jij in 2011 op reageerde en waar we het al hadden over de grootte van het heelal.
      [Update] Hier is de blog over de video van MinutePhysics: http://www.astroblogs.nl/2013/03/04/video-hoe-groot-is-het-heelal-eigenlijk/