19 april 2024

Erik Verlinde’s nieuwe zwaartekrachttheorie

Home Forums Erik Verlinde’s nieuwe zwaartekrachttheorie

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #82898
    Rudi
    Deelnemer

    Naar aanleiding van Verlindes visie op het heelal het volgende. De natuurkunde wetten in het heelal verhouden zich niet tot hetgeen zich op quantumniveau afspeelt. Maar is dat wel zo? Het is wel een feit dat wat zich op quantumniveau afspeelt, ook onderdeel is van datzelfde heelal, blijkbaar is er dus op de een of andere manier een overeenkomst. Maar welke overeenkomst is dat dan? Atomen gedragen zich nou eenmaal niet hetzelfde als sterren, zoveel is wel duidelijk, maar uiteindelijk zijn het wel allemaal “deeltjes” in hun “eigen” perspectievelijk specifieke heelal, en dat is toch ook een zekere overeenkomst. Er moet dus, en dat kan bijna niet anders, een wisselwerking zijn tussen die twee, en om het een beetje flauw te benoemen zou je bijna kunnen zeggen dat die twee elkaar “begrijpen”. Als je nou kijkt naar de achtergrond van het heelal dan zie je knooppunten van superclusters oplichten als neuronen in de menselijke hersenen, er is bijna geen betere gelijkenis, de gelijkenis is zo treffend dat dat bijna geen toeval kan zijn. Verlinde stelt dat de “schil” rondom het heelal,( lees de achtergrond van het heelal) de locatie is waarop de “werkelijkheid” zich afspeelt (vergelijk het met het neuronennetwerk) .De overeenkomsten zijn treffend groot, ( het heelal denkt over zichzelf na) en moet er dus meer aan de hand zijn. Wat denken jullie? Ik zou het erg leuk vinden om met jullie er hier verder over te discussiëren .

    #82911
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Je bent niet de enige met die gedachte Rudie. Ik kwam deze links tegen:
    How Brain Cells Are Like Little Universes (onzichtbare link hieronder)
    How Brain Cells Are Like Little Universes
    Een spontaan brein in het universum (onzichtbare link hieronder)
    ‘Een spontaan brein in het universum’

    #82932
    Rudi
    Deelnemer

    Het is een beetje een vage site Monique. Het idee is wel aardig maar die site is in nevelen gehuld. Ik prefereer meer wetenschappelijke info. Verlinde probeert iets aan te tonen wat heel logisch lijkt, maar probeer dat maar eens te bewijzen. Gelukkig heeft hij veel bewerkstelligd. De eerste resultaten komen binnen, en zie hieronder maar eens het volgende filmfragment.

    https://www.youtube.com/watch?v=n2OOwVkKuwM

    #82935
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Oh, kan best een vage site zijn Rudie. Ik zag hem langskomen bij het Googlen en dacht dat je zoiets bedoelde. Die tweede link werkt al niet eens meer (over vaag gesproken)

    Die video heb ik dan weer wel eerder gezien. Ik weet nog wat ik dacht.
    ‘Wat een nieuwsgierig meisje dat de proef op de som wilt nemen.’
    Stiekem vind ik dat best leuk zo’n uitpluizer.

    Aanvulling:
    De uitleg van Verlinde heb ik openbaar gemaakt. Wij als Nederlander kunnen de video helaas niet zien. Ik plaats hem hier voor onze zuiderburen en de rest van de wereld. Die kunnen hem wel zien.

    #82982
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Monique, de link is net zo onzichtbaar als de donkere materie zelf. 🙂
    ik moet trouwens binnenkort weer aan de slag om die linkjes te herstellen, om ze weer zichtbaar te maken. De crash van 21 oktober heeft het door elkaar gegooid. Ik moet iets doen aan de style.css van de plugin die de Astrocorner regelt, BBpress.

    #83018
    Rudi
    Deelnemer

    Nou Arie ik wens je veel succes want bovenaan de site krijg je als je er op klikt, allerlei info, behalve daar waar je naar op zoek bent, en dat is jammer. Voor de rest weet ik het ook niet. Het valt mij op dat het hier niet druk is de laatste tijd, misschien heeft dat te maken met het disfunctioneren van het forum, zo mis ik Encelades ook de laatste tijd. ( maar dit is offtopic)

    #83019
    Rudi
    Deelnemer

    Oh het valt me nu op, ik zal ook maar eens een afbeelding bij mijn berichten zetten.
    ps: wie helpt het me te herinneren?

    #83020
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ik dacht al, waar is Rudi z’n hoofd nou gebleven? Er was na de sitecrash eerst wel een plaatje bij je naam te zien (cartoon) Je kunt bij je profiel een fotootje uploaden.

    Klopt, de site is nog steeds geen dikke prima. Gelukkig ziet de entre er iig weer uit als voorheen. De astronomische koektrommel moet nou nog gevuld worden. Naast de nieuwe koekjes ook het oude gebak. Ik ben begonnen met mijn oude blogs te herstellen.
    (Het oudere werk wordt toch vrij regelmatig bekeken door onze bezoekers)
    Had gehoopt dat het Martin(?)zou lukken om al die data van iedereen weer terug te krijgen (maar hoe dan)

    #83066
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Update over de vulling: Martin is nog bezig met die database te herstellen. Maar net als ik heeft hij het een tikkeltje druk met andere bezigheden. Wordt aan gewerkt. 🙂

    #83156
    Rudi
    Deelnemer

    Ik vraag me af of Verlinde en Susskind hierover van gedachten wisselen. Wat een geweldige uiteenzetting van Susskind . Hieronder de

    video http://www.youtube.com/watch?v=2DIl3Hfh9tY

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.