20 april 2024

Het universum verkennen met Hubble's Messier-Catalogus

Home Forums Astrocorner Het universum verkennen met Hubble's Messier-Catalogus

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #88485
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Zeer de moeite waard om te bekijken. Waar was Charles Messier naar op zoek?
    Waarom mogen we blij zijn dat we niet met ons planeetje in een bolhoop bevinden?

    Waarschijnlijk heeft Charles Messier nooit de spiraalarmen kunnen waarnemen. Daar heb je een grotere soort telescoop voor nodig. De spiegels in de telescopen van toen werden gemaakt van metaal.
    Toen Messier de M15 bekeek zag hij zelf geen enkele ster. Nu weten we dat er miljoenen sterren zijn. Het enige wat hij zag was een kleine “blob”.

    Verder laten zij zien wat je door een telescoop met een 8″ diameter kunt waarnemen.
    Doordat er veel lichtvervuiling aanwezig is gebruiken amateurastronomen de truc om te stapelen (waar vele uren werk in gaat zitten)

    Zo zijn verrekijkers van 10 x 50 ideaal om de nachtelijke hemel mee af te speuren. Zwaardere kijkers zou je dan weer op een statief moeten monteren.

    Er worden ook vragen beantwoord zoals bijvoorbeeld:
    Hoe kun je het beste omgaan met lichtvervuiling (35:20)
    Hoe kan het dat zo’n bewegende Hubbletelescoop zulke scherpe foto’s kan maken?
    Welke telescoop heb je nodig voor planeten en manen en welke voor deepsky objecten? (39:00)

    Wat ik frappant vond is wat de mevrouw in het paars vertelde toen zij voor de eerste keer Saturnus door de telescoop zag. Ik had precies hetzelfde. Toen ik Jupiter en zijn manen voor het eerst zo helder door mijn telescoop zag sloeg m’n hart een slag over…zo bijzonder om te zien. Elke keer als ik naar Jupiter kijk is het weer een verrassing hoe de manen erbij staan. Staan ze op een rij, in een driehoek of anders.

    Monique's Milky Way on emojidex 1.0.34

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.