12 december 2017

Wat wij online doen wordt geregistreerd.

Home Forums Astrocorner Wat wij online doen wordt geregistreerd.

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  rudiev 1 jaar, 1 maand geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Monique
    Monique
    Sleutelbeheerder

Dit zijn de stalkers, gluiperds en snelle jongens die je de hele dag achtervolgen.

Wat zou je doen als er plotseling 44 wildvreemden in je nek staan te hijgen en over je schouder meekijken als je de ochtendkrant openslaat?

Hoe reageer je als er uit het niets tientallen onbekenden achter je aan blijven lopen in de supermarkt en nauwgezet noteren welke producten je bekijkt en wat je in je karretje legt?

De afgelopen weken hebben wij de populairste sites in Nederland onder de loep genomen. Terwijl wij ons moederziel alleen en onbespied wanen, worden wij op het internet allemaal constant begluurd, geregistreerd, geanalyseerd en vooral: overal gevolgd. Eigenlijk precies zoals hierboven omschreven.

Advertentie- en analyticsbedrijven die met ons meekijken als we boodschappen doen, spelletjes spelen en nieuws bekijken, willen van ons weten wie wij zijn, wat onze voorkeuren zijn en hoe wij ons gedragen. Met deze informatie zijn zij in staat ons te verleiden om op hun advertentie te klikken of om onze informatie door te verkopen aan adverteerders en datahandelaren.

Dit is big business. Bij elkaar besteden adverteerders inmiddels net zoveel op online media als op televisie, zo

rudiev
    Bijdrager

Hey Monique, dit is nog maar pas het topje van de advertentie-ijsberg.. die van mij best mag smelten! 🙂 Na het volgen van jouw gedrag met trackers, wat een bepaald type cookie is, worden er door allerlei bedrijven hele profielen van jouw opgesteld. Deze informatie kan weer net zo makkelijk doorverkocht worden, wat natuurlijk ook gedaan wordt, want ook dat is een multi-miljardenbusiness.
    Een interessante docu hierover is op zembla geweest, namelijk ‘data: het nieuwe goud’ te bekijken op http://zembla.vara.nl/dossier/uitzending/data-het-nieuwe-goud .

Een site als nu.nl was ten tijde van 2013 een draak van een k#t site met allerlei irritante en vervelende advertenties. Nu.nl is voor mij de reden geweest een advertentiesblokker te gaan gebruiken. Vandaag de dag is nu.nl daar terug van gekomen en tonen ze minder irritante advertenties en gebruiken ze volgens ook niet zoveel trackers meer.
    Om een makkelijk inzicht te krijgen in welke trackers er door een site worden geplaatst kan je het tooltje ghostery gebruiken, welke een extensie op je webbrowser is en voor alle bekende favoriete browsers gratis te downloaden is via https://www.ghostery.com/try-us/download-browser-extension/ of gewoon via je browser extensie winkel.
    Let tijdens de installatie goed op en kijk even in de instellinten, want dit tooltje gebruikt ghostrank welke ironisch genoeg bijhoudt welke sites je bezoekt, welke trackers daar gebruikt worden en welke trackers je blokkeert of toelaat. Ja ghostery verkoopt deze data namelijk ook weer, dus even oppassen dat je dit goed uitzet als je dat niet wilt. Voor sommige een reden ghostery niet te gebruiken, maar zolang je dit uit kan zetten voorzie ik alsnog geen probleem. Ter vergelijking, de populaire Adblock Plus software zet advertentiebedrijven op de whitelist(dus het doorlaten van hun advertenties) na een grote zak geld en een inspectie of de advertenties acceptabel zijn, de zogenaamde ‘acceptable ads’, dit omdat we begrijpen dat advertenties nodig zijn om sites van inkomsten te voorzien. Te lezen op bijvoorbeeld https://tweakers.net/nieuws/115653/adblock-plus-gaat-acceptabele-advertenties-verhandelen.html . Dit bedrijfsmodel van adblock plus is ook een reden dat velen zijn overgestapt naar de advertentieblokker uBlock Origin, welke je ook kan vinden in je extensiewinkel van je browser.

Dit alles werpt bij mij wel een moreel dilemma op. Tuurlijk begrijp ik dat sites kunnen bestaan bij de inkomsten uit advertenties en daarom wil ik best acceptabele advertenties doorlaten, maar dat hele datavergaring wat daarachter nog eens zit is mij een doorn in het oog en in principe helemaal niet nodig, ze kunnen ook advertenties tonen zonder mijn profiel, maar advertenties moeten tegenwoordig gericht worden en daarom vergaart men het gedrag en interesses van mensen om zo gerichte advertenties te tonen. Ik vind het bovendien zorgwekkend worden hoeveel data van ons gedrag wel niet verzamelt wordt, waar vele zich niet eens bewust van zijn, laat staan het besef wat er allemaal verzamelt wordt(daar kan je aardig van schrikken wat ze van jou weten en hoe correct deze data is), ik ben namelijk heel erg op mijn privacy gesteld. Daarbij worden deze bedrijven regelmatig gehackt en wordt er data gestolen. Kortom, ik heb er op zijn minst gezegd geen prettig gevoel bij. 🙂

Monique
    Monique
    Sleutelbeheerder

Hey Ruud, ja die docu heb ik gezien. Zelf heb ik AdBlock en toch zie ik op bepaalde sites in kleine frames ineens schoenen van Nelson verschijnen

Ik vind het ook wat ver gaan om op zo’n manier mensen zogenaamd tegemoet te komen aan hun interesses. Neem de Albert Heijn bonuscard. Daarop zien ze precies hoeveel ik uitgeef en aan welke producten. Aan de hand daarvan krijg ik wekelijks mijn persoonlijke 25% korting op een paar van die producten (het voordeel is niet echt merkbaar)

Dan iets anders wat een stap verder gaat en toch zo onschuldig lijkt.
    Zo weten de meeste mensen niet hoe onveilig populair connected toys zijn. De slimme pluchen beer van Fisher-Price, Furby, en de pratende knuffel Ubooly, de kiddies smart-watch en Kidizoom-camera’s: speelgoed dat met het internet verbonden is. Met de bijbehorende apps installeer je allerlei priv

rudiev
    Bijdrager

Haha.. je heb onlangs dus naar schoenen zitten zoeken? 🙂 Dat je die kleine advertenties toch nog ziet komt omdat Adblock Plus de zogenaamde acceptable ads standaard wel laat zien, hier vangen ze die zak met geld voor om deze advertenties alsnog te tonen. Meer over ABP’s acceptable ads kan je hier lezen: https://adblockplus.org/acceptable-ads .

Dat van kinderspeelgoed VTech heb ik op voorbij zien komen, het waren zelfs 11+ miljoen account die de hackers buiten hadden gemaakt. Die 5 miljoen accounts waren van volwassenen en 6,4 miljoen accounts waren van kinderen. Ook was er 190 GB aan data buit gemaakt, zoals foto’s en chatberichten, https://tweakers.net/nieuws/106600/vtech-hack-betrof-profielen-van-6-komma-4-miljoen-kinderen-in-plaats-van-200000.html . Het is nu zelfs zo dat je met het accepteren van de algemene voorwaarden akkoord gaat dat je erkent dat data onveilig wordt opgeslagen, hoe gekker kan het worden? https://tweakers.net/nieuws/108065/vtech-wil-dat-gebruikers-erkennen-dat-gegevens-bij-zijn-dienst-onveilig-zijn.html

Medische apparatuur wordt ook steeds meer software en dus gevoelig voor hackers. Na je genoemde pacemaker kwam pas nog voorbij dat een insulinepomp ook vatbaar was hacks, https://tweakers.net/nieuws/116423/medisch-bedrijf-waarschuwt-klanten-voor-kwetsbaarheid-in-insulinepomp.html .

Feit is dat we in ons dagelijks leven steeds meer afhankelijk worden van dingen die in software geregeld worden en dit zal altijd vatbaar blijven voor hackers. Enige wat je er aan kan doen is heel simpel gezegd goed programmeren om ongeauthoriseerde toegang zo goed als mogelijk onmogelijk te maken.

Een andere ‘zorgenkind’ is het Internet-of-Things (IoT), waar het haast een mode is geworden om alles maar aan het internet te kunnen hangen. Veel produkten, zeker de goedkopere of ‘chinese zooi’, om het maar even zo te noemen, is allemaal maar snel in elkaar geflanst waar beveiliging geen punt van aandacht is geweest. Al deze apparaten zijn heel gevoelig voor hackers en zijn makkelijke prooien om gehackt te worden en in botnets gebruikt te worden. Onlangs was volgens mij

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.