29 maart 2024

Wie helpt er mee sterrenstof zoeken?

logo van Stardust@home

Credit: Stardust@home

Sinds gisteren kunnen computeraars overal ter wereld meehelpen om interstellair stof te zoeken in de aerogel die op 15 januari 2006 door het ruimtevaartuig Stardust terug op Aarde werd gebracht. Zie m’n Astroblog van 23 januari over de missie Stardust. De Universiteit van Californië heeft 1 augustus het Stardust@home project gestart, een soort van webbased virtuele microscoop waarmee door die aerogel kan worden gestruind. De gel is miljoenen malen gescand en de foto’s daarvan kunnen met Stardust@home nauwgezet worden bekeken. Doel is het zoeken van kleine stofdeeltjes, overblijfselen van supernova-explosies lang geleden. In totaal werd door Stardust 132 panelen met aerogel naar Aarde gebracht. Die panelen waren januari 2004 geopend toen Stardust door de staart van de komeet Wild-2 vloog en daarmee werd het sterren- en kometenstof ingevangen. In de laboratoria werden de grote ingevangen deeltjes al door onderzoekers bestudeerd. Stardust@home is bedoeld om met behulp van het grote publiek de korrels van submicroscopisch stof te zoeken. Wie er in slaagt om zo’n korrel thuis achter de computer te vinden loopt kans om zijn/haar naam aan het deeltje verbonden te krijgen. Sinds de terugkeer van Stardust hebben al 115.000 mensen zich opgegeven om mee te zoeken, dus de kans dat je daadwerkelijk als eerste zo’n korreltje vind lijkt mij klein. Maar niet geschoten is altijd mis. Wie mee wil doen met de zoektocht naar deze astronomische graal (nee, niet naar dé heilige graal, want dat is het Higgs Boson, waar in 2007 met behulp van de Large Hadron Collider een zoektocht naar wordt ondernomen) kan terecht op de site van stardust@home. Daar kan je in vier stappen de benodigde software downloaden en installeren. Stardust@home lijkt daarmee op andere speurtochten zoals Seti@home en Einstein@home, waarbij computeraars meehelpen zoeken naar leven in het heelal respectievelijk gravitatiegolven. De trouwe Astroblog-lezers die van plan zijn mee te doen aan de Stardust-speurtocht vragen zich natuurlijk af waar ze nou precies naar op zoek zijn. Hoe zien die microscopisch kleine interstellaire korreltjes er uit? Welnu, kijk hier maar eens. Lezers, hup aan de slag! Bron: Berkeley.