28 maart 2024

Ontdekker 12e planeet is tegen nieuwe planeetdefinitie!

Opschudding in Astroland! De ontdekker van de voorgestelde 12e planeet Xena, de Amerikaanse sterrenkundige Michael E.Brown is het niet eens met de door de IAU voorgestelde nieuwe definitie van planeten. Vorige week heeft een IAU-commissie onder leiding van Dr. Owen Gingerich in Praag een nieuwe definitie voorgesteld voor planeten (zie mijn Astroblog van 16 augustus j.l.). Met die nieuwe definitie, waarover komende donderdag door de IAU gestemd zal worden, zal de in 2003 ontdekte ijsdwerg 2003UB313 ook tot planeet worden gepromoveerd. Mike Brown (California Institute of Technology) is één van de drie ontdekkers van de ijsdwerg, die door hen al gauw Xena werd genoemd. Op zijn website schrijft Brown dat hij en met hem vele andere astronomen tégen het voorstel zijn van de IAU-commissie! Hij noemt diverse argumenten, waaronder het feit dat volgens hem de vele ijsdwergen een soort van devaluatie van het begrip planeet met zich meebrengen. Als Xena een planeet is dan zullen er nog vele planeten de komende jaren bijkomen. Zijn schatting is dat er binnen de kortste keren 53 planeten zullen zijn. Hij heeft een dochter, Lilah, die nu 13 maanden oud is en die later niet in staat zal zijn al die planeten uit haar hoofd te leren. Als de ijsdwergen niet tot planeten worden gerekend, dan valt Pluto af en zijn er nog maar acht planeten (Ceres ook even buiten beschouwing gelaten). Puur op wetenschappelijke redenen is de keuze dus tussen 8 of 53 planeten, aldus Brown. Dat idee dat Pluto toch geen planeet is staat Brown ook niet aan, want de ontdekking van Pluto in 1930 had een enorme wetenschappelijke waarde. Brown komt dan ook met een soort cultureel bepaalde definitie van planeten: de klassieke 9 planeten (inclusief Pluto) en alle ijsdwergen ‘die groter zijn dan Pluto’. Dat betekent dus dat Xena (of hoe de officiële naam ook zal heten) volgens deze definitie ook een planeet zal zijn, maar dat al die andere ijsdwergen en ook de planetoïde Ceres toch geen planeet zijn. Zo, en nou maar afwachten of al die astronomen in Praag Michael Brown’s website ook lezen. De teerling is geworpen 🙂 Bron: Michael E.Brown.