22 augustus 2019

Pluto is planeet af

Vandaag is op de algemene vergadering (General Assembly) van de IAU besloten dat Pluto niet meer tot de planeten wordt gerekend. De 424 overgebleven astronomen (van de meer dan tweeduizend die er aan het begin van de IAU-bijeenkomst bij waren) kwamen na een lange discussie tot de conclusie dat er drie soorten van objecten moeten worden onderscheiden:

• Planeten: de acht ‘klassieke’ planeten Mercurius t/m Neptunus;
  • ‘Dwergplaneten’: een nieuwe categorie, waarvan Pluto de eerste is. Het betreft volgens de definitie bolvormige objecten die ‘nog niet de omgeving in hun baan hebben schoongemaakt’ (geen idee wat ze daarmee bedoelen) en die ook geen maan zijn;
  • Kleine zonnestelsel-lichamen (Small solar system bodies): alle overige objecten in het zonnestelselOp deze indeling is vandaag ook al weer kritiek gekomen.

Het kriterium van de dwergplaneten die nog niet hun baan van ‘vuil’ hebben schoongemaakt klopt bij de klassieke planeten ook niet, aldus Alan Stern, leider van de NASA-missie New Horizon naar de ‘dwergplaneet’ Pluto. Want planeten zoals Jupiter nemen in hun slipstream een hele berg asteroïden mee. Volgens Stern is het hele gebeuren in Praag een farce. Volgens hem zou er een petitie in omloop zijn van astronomen die tegen de IAU-beslissing in beroep wil gaan……En verder hadden we vandaag de buren op visite en heb ik even geen zin om daar verder over door te gaan. Volgens Mike Brown, ontdekker van de kandidaat-dwergplaneet Xena, is Pluto dood. En daarmee basta! Bron: MSNBC.

Trackbacks