29 maart 2024

Archief voor augustus 2006

Europese Smart-1 slaat zondagmorgen te pletter op de maan

Na in totaal 2890 rondjes om de maan te hebben gedraaid zal de Europese ruimteronde Smart-1 komende zondag (3 september) om 07.41 uur Nederlandse tijd te pletter slaan op de maan. Volgens de berekeningen zal hij neerkomen in de buurt van Lacus Excellentiae, een vlakte op het deel van de maan dat in … [Lees meer...]

Eerste ruimtereiziger van Virgin Galactic bekend: Paris Hilton!

Op 19 juni meldde ik hier de plannen van Virgin Galactic, de club van de bekende ondernemer Richard Branson, om met een raket vanaf 2008 ruimtevluchten te gaan maken. Deze raket, SpaceShipTwo genaamd, zou in 2007 z'n eerste proefvlucht moeten gaan maken. Echt goedkoop zal het niet zijn, want een … [Lees meer...]

Pluto hoog in de Zeitgeist van Wikipedia

Sinds drie dagen houden ze bij de Internet-encyclopedia Wikipedia een top-100 bij van meest bekeken onderwerpen, de zogenaamde Wikicharts. Op deze top-100, die een aardig beeld oplevert van de Zeitgeist, staat Pluto hoog in de top-10. Gisteren, de tweede dag in het bestaan van de Wikicharts, stond … [Lees meer...]

Tropische storm Ernesto kan Space Shuttle Atlantis raken

De tropische storm Ernesto, die in het Caraïbische gebied aan het spoken is, volgt volgens computervoorspellingen een pad dat met een kans van 50% over het lanceerplatform van Atlantis in Florida loopt. Ernesto, een paar dagen geleden nog een tropische orkaan, maar inmiddels afgezwakt tot tropische … [Lees meer...]

De bewustwording van het heelal

Behalve veel commotie over het wel of niet planeet blijven van de ijsdwerg Pluto en het kiezen van een nieuwe president in de persoon van de Franse infraroodastronome Catherine Cesarsky, heeft de vergadering van de IAU deze week ook iets leuks opgeleverd: de lancering van het internationale project … [Lees meer...]

Computerberekeningen atomen nuttig voor zwart gat-onderzoek

Met behulp van een supercomputer van de Universiteit van Ohio hebben astronomen onder leiding van Anil Pradhan berekeningen uitgevoerd aan de toestand van verschillende soorten atomen bij zeer hoge temperaturen. Die berekeningen zijn weer van nut voor het onderzoek aan superzware zwarte gaten in de … [Lees meer...]

Nauwe samenstand Venus en Saturnus

Komende zondag is er een zeer nauwe conjunctie (samenstand) te zien van de planeten Venus en Saturnus. Om 1 uur 's nachts staan beiden op een afstand van 0,04 graden van elkaar, da's ongeveer 1/7e van de diameter van de volle maan. In Nederland is dat moment niet te zien, maar enkele uren later … [Lees meer...]

Pluto is planeet af

Vandaag is op de algemene vergadering (General Assembly) van de IAU besloten dat Pluto niet meer tot de planeten wordt gerekend. De 424 overgebleven astronomen (van de meer dan tweeduizend die er aan het begin van de IAU-bijeenkomst bij waren) kwamen na een lange discussie tot de conclusie dat er … [Lees meer...]

Morgen is het afgelopen met ‘de negen planeten’

We kunnen nog één dag genieten van het zonnestelsel met negen planeten, de configuratie zoals we die sinds 1930 kennen. Morgen beslist de algemene vergadering van de International Astronomical Union (IAU) over het vorige week woensdag gepresenteerde voorstel van de IAU Executive Council (EC). Zoals … [Lees meer...]

Ontdekker 12e planeet is tegen nieuwe planeetdefinitie!

Opschudding in Astroland! De ontdekker van de voorgestelde 12e planeet Xena, de Amerikaanse sterrenkundige Michael E.Brown is het niet eens met de door de IAU voorgestelde nieuwe definitie van planeten. Vorige week heeft een IAU-commissie onder leiding van Dr. Owen Gingerich in Praag een nieuwe … [Lees meer...]