29 maart 2024

Reusachtige vlam bij ster waargenomen

filmpje van een zonnevlam

Credit: NASA-ESA/SOHO/EIT

Met behulp van de röntgen Swift-satelliet van de NASA hebben sterrenkundigen bij de ster II Pegasi een reusachtige sterrevlam waargenomen. Van de zon kennen we ook het verschijnsel van de zonnevlammen, enorme vlammen van straling die in de omringende corona ontstaan. Men denkt dat het ontstaan van zonnevlammen te maken heeft met magnetische veldlijnen die in elkaar draaien en breken. Het verschil met de ‘gewone’ zonnevlammen en de waargenomen sterrevlam van II Pegasi is dat de laatste zo’n 100 miljoen keer krachtiger was dan zonnevlammen. Als de zon ook een dergelijke vlam zou produceren zouden wij er niet meer zijn om dit Astroblogbericht te lezen. Alle leven zou dan namelijk uitgestorven zijn. Gelukkig staat II Pegasi op een ‘veilige’ afstand van 135 lichtjaren, in het sterrenbeeld Pegasus zoals duidelijk mag zijn. De ster is iets minder zwaar dan de zon, hetgeen aangeeft dat deze categorie sterrevlammen niet is voorbehouden aan zware sterren. De zon zou zo’n vlam in theorie dus ook kunnen produceren. Feitelijk is II Pegasi een dubbelstersysteem, waarvan de hoofdster 0,8 zonsmassa’s en de begeleider 0,4 zonsmassa’s telt. De sterren staan dicht bij elkaar en ze roteren erg snel. Waarschijnlijk is die snelle rotatie een voorwaarde voor het ontstaan van dergelijke supervlammen. Op de foto-animatie hierboven een zonnevlam op de zon, gefilmd door de SOHO-satelliet in oktober 2003 (even op ’t plaatje klikken s.v.p.). Nou maar hopen dat de zon niet teveel op II Pegasi gaat lijken. 🙂 . Bron: NASA.

Zo, de eerste stof is neergedwarreld, iedereen is nu wel zo’n beetje bekomen van de schrik van de nieuwe Astroblogs 🙂 . Men zal gezien hebben dat de kop veranderd is. ik had eerst één of ander sterrenveld als ‘header’, maar ik vond dat de koptekst (Astroblogs, astronomisch nieuws, etc….) teveel verdronk daarin. Vandaar een ander plaatje, van een zonsondergang(of -opkomst, geen idee eigenlijk). Ook zat er tot gisteren bovenaan zo’n schuifje, waarmee je terug in de tijd kon. Maar wie gaat er nou in hemelsnaam heen en weer schuiven en dan willekeurige astroblogs lezen? Dus, weg er mee dacht ik. Tenzij lezers natuurlijk massaal gaan roepen: wij willen dat schuifje terug!!

(28