28 maart 2024

Bolvormige sterrenhopen sorteren hun sterren

Credit: Left: VLT/ESO, R. Kotak and S. Boffin. Right: NASA, ESA, G. Meylan

Bolvormige sterrenhopen, kortweg bolhopen genoemd, blijken in staat te zijn om hun sterbevolking te sorteren. De zwaardere sterren bewegen daarbij richting het centrum van de bolhoop en de lichtere sterren komen terecht in de buitenste regionen. Een soort van massa-segregatie dus (laat minister Verdonk het maar niet horen 🙂 ). Aldus een groep sterrenkundigen onder leiding van Georges Meylan (école Polytechnique Federale de Laussane, juist in Frankrijk), die met behulp van de Hubble ruimtetelescoop de bolhoop 47 Tucanae (47 Tuc) hebben bestudeerd. Gedurende zeven jaar keken de sterrenkundigen naar de posities van zo’n 130.000 sterren in 47 Tuc en ze maten daarbij de jaarlijkse bewegingen met een nauwkeurigheid van één tienmiljoenste graad! Van die enorme hoeveelheid sterren werden er 13.000 uiteindelijk geselecteerd om metingen te doen aan de segregatie van de sterren. Ook kwam de groep met het vermoeden dat er een zwart gat in het centrum van 47 Tuc zit, niet echt een kanjer van een zwart gat, maar met z’n 1.000 tot 1.500 zonsmassa’s geen kleine jongen. Echt bewijs voor het zwarte gat is er nog niet, maar er zijn aanwijzingen voor. Meylan en z’n kornuiten hebben over hun vondst een artikel geschreven in het septembernummer van Astrophysical Journal Supplement Series. Voor de liefhebbers van spannende bolhoop-literatuur is het artikel van Meylan hier te lezen. Op de foto hierboven trouwens een leuke vergelijking tussen Aardse telescopen en Hubble: links een plaatje van 47 Tuc met de Very Large Telescope (VLT) in Chili, toch geen kleine jongen op telescopengebied, en rechts de kern van 47 Tuc zoals in beeld gebracht door de Hubble ruimtetelescoop. Je zou bijna gaan denken dat de Hubble geen reparatiebeurt nodig heeft 😉 Bron: Astronomy.com.