28 maart 2024

And the winner is: Saturn!

Saturnus in beeld

Credit: NASA

Deze week kwam de NASA met drie korte filmpjes waarin één hoofdrolspeler figureert: de geringde planeet Saturnus. De filmpjes komen net te laat om nog mee te doen met de Oscar-uitreikingen, want anders was Saturnus, eh… de NASA, vast een Oscar rijker geworden. De NASA heeft de filmpjes gemaakt met beelden van de Hubble ruimtetelecoop. In één filmpje, waarin we een blik krijgen op het zuidelijke halfrond van Saturnus, waren van Hubble maar een dozijn foto’s beschikbaar. Te weinig om een film van te maken, maar met speciale software werd tussen de foto’s door ‘geinterpoleerd’ en daardoor kwam er toch iets bruikbaars uit. Volgens mij is dat hetzelfde als de techniek van de ‘morphing’, waarbij je bijvoorbeeld het gezicht van Jan Peter Balkenende langzaam over kan laten gaan in het gezicht van Angelina Jolie. Ehhh… nee, die overgang is te groot 🙂 . De foto’s van Saturnus zijn genomen met de Wide Field and Planetary Camera 2 in 1995 en  de Advanced Camera for Surveys in 2003, beiden aan boord van Hubble. Die laatste camera heeft inmiddels, zoals bekend, de geest gegeven. De filmpjes zijn hier in twee versies verkrijgbaar, voor Quicktime als Windows Media Player. Klik op de afbeelding en je komt dan weer op een pagina terecht waar je uit de verschillende opties kunt klikken.

[TABLE=3]