Site pictogram Astroblogs

Kraamkamer van sterren gedetailleerd gefotografeerd

Credit: Robert Greimel van de Universiteit van Graz

Deel van de Rosettanevel

Credit: Robert Greimel van de Universiteit van Graz

Sterrenkundigen hebben de meest gedetailleerde foto tot nu toe gemaakt van de Rosettanevel (NGC 2237), een ware kraamkamer van sterren in het sterrenbeeld Eenhoorn (Monoceros). Voor de foto werden gegevens gebruikt van de zogenaamde INT Photometric H-Alpha Survey (IPHAS) van de noordelijke sterrenhemel. De foto werd vandaag gepresenteerd door Robert Greimel van de Universiteit van Graz (Oostenrijk) op een bijeenkomst van de Royal Astronomical Society in Preston (GB). De Rosettanevel is een grote gas- en stofnevel, zo’n 100 lichtjaren in doorsnede in 4.500 lichtjaar van ons verwijderd. De totale massa van de Rosettanevel wordt geschat op zo’n 10.000 zonsmassa’s. In het centrum van de nevel staat een groep jonge sterren, NGC 2244, die het hen omringende gas- en stof met hun ultraviolette straling doen opgloeien. Het was de Engelse sterrenkundige John Flamsteed die de open stercluster al in 1690 ontdekte. Straling en sterrenwinden van de cluster van sterren hebben een soort van gat in de Rosettanevel gebrand. De stervorming is nog steeds gaande, want in de nevel staat de infrarode ster AFGL 961, die bezig is met de laatste fase in z’n stervormingsproces. De foto hierboven is slechts een fragment van de totale foto van de Rosettanevel. Voor de liefhebbers is de volledige foto hier te downloaden. Let wel op: de bitmap-foto is 153 Mb groot. 😯 Dat levert een leuke bureaublad-achtergrond op. Bron: Royal Astronomical Society (RAS)