Site pictogram Astroblogs

Hawking ervaart gewichtloosheid

Credit: Jim Campbell/Aero-News Network

Hawking:

Credit: Jim Campbell/Aero-News Network

De bekende Britse natuurkundige Stephen Hawking, normaal gekluisterd aan een rolstoel vanwege een verlammende spierziekte, heeft gisteren de gewichtloosheid aan den lijve ondervonden. Hij kreeg een vlucht aangeboden van de Amerikaanse firma Zero Gravity Corporation. Deze commerciële club biedt mensen de mogelijkheid om tegen betaling van het luttele bedrag van € 3.500,- met een Boeing 727 op te stijgen en dan op een hoogte van 10.000 meter gedurende 30 seconden vrij te zijn van de zwaartekracht. Dat doen ze door het vliegtuig een zogenaamde paraboolvlucht te laten maken. Hawking, die al vele artikelen en boeken heeft geschreven over de zwaartekracht, werd tijdens de vlucht begeleid door een medisch team. Hawking’s vlucht kostte hem geen cent, integendeel er werd zelfs een bedrag opgehaald via sponsoring van $ 144.000,- voor gehandicapte kinderen!  Wie ook een keertje zo’n vlucht mee wil maken en nog een rijke suikeroom heeft kan hier boeken. Hawking liet na de vlucht via z’n spraakcomputer weten: “It was amazing. The zero-g part was wonderful. I could have gone on and on – space here I come!” Ik ben benieuwd of z’n Zero-G ervaring nog gevolgen zal hebben voor z’n ideeën over de zwaartekracht. Bron: Zero Gravity Corporation.