19 maart 2024

Veel nieuwe exoplaneten ontdekt

Lijst van 28 nieuw ontdekte exoplaneten

Credit: John Asher Johnson et al (Universiteit van Californië)

Een team sterrenkundigen met onder andere John Asher Johnson (Universiteit van Californië) dacht bij zichzelf  “kom, we gaan niet één, niet twee, niet drie, niet tien, niet twintig exoplaneten ontdekken. Nee, we gaan maar liefst 28 stuks ontdekken!” En aldus geschiedde. Het afgelopen jaar ontdekte het team deze hele zwik planeten buiten het zonnestelsel, cirkelend om diverse soorten van sterren heen, van lichtzwakke lichtgewicht sterren tot zware reuzen. Sterker nog, het team ontdekte in feite 37 objecten, maar 7 daarvan zijn bruine dwergen, net-niet-sterren dus. Twee objecten zitten op de grens van Jupiter-achtige planeet en bruine dwerg. In totaal zijn er met de 28 nieuwe exemplaren nu 236 exoplaneten ontdekt.  De sterrenkundigen, die werkzaam zijn bij het California and Carnegie Planet Search team en het Anglo-Australian Planet Search team, hebben dat totaal daarmee in één jaar tijd met 12% doen toenemen. Best een prestatie als ik mag zeggen. Gisteren werden de resultaten van het team bekend gemaakt op een halfjaarlijkse bijeenkomst van de American Astronomical Society (AAS) in Honolulu (Hawaï). In de figuur hierboven staan alle sterren waar de 28 exoplaneten ontdekt zijn. Weergegeven zijn de massa (in Jupitermassa’s) en de afstand in Astronomische Eenheid [1]1 AE=149 miljoen km tussen ster en exoplaneet. Vier sterren in de lijst hebben ieder twee exoplaneten om zich heen draaien. Ook zijn er drie sterren die vermoedelijk een Jupiterachtige exoplaneet én een bruine dwerg om zich heen zien cirkelen. Pfff, de exoplaneetfamilie wordt wel erg ingewikkeld. 😉 Bron: Exoplanets.org.

1 1 AE=149 miljoen km