19 april 2024

Opportunity gaat afdalen in Victoriakrater!

Route die de Opportunity langs de Victoriakrater heeft afgelegd

credit: NASA/JPL/Cornell/University of Arizona/Ohio State University

De rijdende Marsverkenner staat volgens de NASA op het punt om af te dalen in de Victoriakrater! Ik heb al eerder gemeld dat het de bedoeling was het karretje af te laten dalen, maar daar was het tot nu toe kennelijk nog niet van gekomen. Hoofdonderzoeker Steve Squyres heeft verklaard dat de Opportunity de grote stap in de 800 meter brede krater nu echt gaat maken. Op de foto zie je de Opportunity bij Duck Bay, waar de afdaling het meest gunstig is. De hoop is dat de Opportunity, die inmiddels al 12 keer zo lang actief is als de oorspronkelijke verwachting van 90 dagen, niet alleen de afdaling goed zal doorstaan, maar dat hij ook weer UIT de Victoriakrater kan rijden. De NASA heeft namelijk nog meer wetenschappelijke plannen met de Opportunity. Voorwaarden om er weer uit te geraken zijn een maximale helling van 15-20 graden en een stevige rotsbodem (dus niet te zanderig). Kortom, de Opportunity moet eventjes door een diep dal. 😉 Suc6 d’r mee! En straks ga ik naar sterrenclub Christiaan Huygens, alwaar de leden vanavond hun befaamde slotavond hebben. Er is weer een heel aantrekkelijk programma in elkaar gedraaid door Maarten de Paauw en Ron Both, dus dat wordt leuk. Morgen vast en zeker een verslag daarover. Bron: NASA.