Het einde van alles

Hoe aan alles een einde komtNa alle rampspoed van dronken astronauten, exploderende raketmotoren, gesaboteerde boordcomputers en frauderende ex-werknemers die de ruimtevaart de laatste dagen meegemaakt heeft kan het geen kwaad de aandacht eens op iets anders te vestigen: het einde van het heelal! 😈 Ik

Weer teken van leven Marsrovers

Ondanks de nog steeds voortdurende zware stofstorm op Mars blijken de Marsrovers Spirit en Opportunity nog te functioneren. Donderdag kreeg NASA een signaal van de Opportunity, wat volgens schema iedere drie dagen wordt uitgezonden. Het energieniveau is gestegen tot 200 watt-uren per dag (=de energie om een 100 watt-lamp twee uren te laten branden), terwijl dat een week geleden nog 128 bedroeg. De omstandigheden bij de Spirit zijn de laatste dagen verergerd, maar zijn nog niet zo slecht als een week geleden bij de Opportunity. De Opportunity, die zich zoals bekend nabij de Victoriakrater bevindt, is wat warmtehuishouding betreft kwetsbaarder dan de Spirit omdat het te maken heeft met een kampement van een hitteknop. Sinds de landing van de Opportunity op Mars op 25 januari 2004 staat die knop voortdurend in de aan-stand. Van de Spirit komen ook nog steeds signalen binnen. Een foto genomen met de Mars Reconnaissance Orbiter van de storm op Mars is hierboven te zien. De zwarte vlekken zijn stukken waarop data ontbreekt. Een filmpje van de storm is hier (2,5 Mb) te zien. Bron: NASA/JPL.

3 doden bij explosie raketfaciliteit

Credit: Dan Ocampo.

Bij een explosie bij een faciliteit [1]De Kern County’s Mojave airport, 150 km ten noorden van Los Angeles voor het testen van raketten in de Amerikaanse Mojavewoestijn zijn afgelopen donderdag drie doden gevallen en drie gewonden. Men was op het moment van de explosie bezig met het testen van een motor van Scaled Composites, van de ondernemer Burt Rutan. De explosie is waarschijnlijk ontstaan door een tank met vloeibare zuurstof die vlam vatte. Scaled Composites was de eerste commerciële onderneming die in 2004 een licentie kreeg om een raket te bouwen. Dat deden ze vervolgens met de SpaceShipOne. Samen met Richard Branson van Virgin Galactic is Rutan bezig om een opvolger van de SS1 te bouwen, die daadwerkelijk ‘gewone’ mensen de ruimte in kan brengen. Ik schreef daar eerder over in augustus vorig jaar. De raketmotor die explodeerde behoorde tot die gedoodverfde opvolger, de SS2. Ik denk dat Paris Hilton even geduld moet hebben met haar ruimteplannen. 😀 Bron: Los Angeles Times.

References[+]

References
1 De Kern County’s Mojave airport, 150 km ten noorden van Los Angeles

Soms gaan astronauten dronken de ruimte in

Een onderzoekscommissie van de NASA onder leiding van Richard Bachmann, deken aan de Air Force School of Aerospace Medicine, die in de nasleep van de Lisa Nowakaffaire de gezondheidstoestand van astronauten bekeek, heeft ontdekt dat astronauten soms dronken de ruimte in gaan! Aldus het blad Aviation Week. In twee gevallen was sprake van astronauten die zoveel gezopen gedronken hadden dat ze een gevaar voor de vlucht vormden. Desondanks liet de vluchtleiding ze toch meevliegen. Ook blijken astronauten te drinken ondanks de door de NASA ingestelde periode van 12 uur van ‘drooglegging’, de zogenaamde “12-hour bottle to throttle“. Een woordvoerder van de NASA zei (zoals te verwachten) dat het allemaal wel meevalt. Morgen (vrijdag) wordt een persconferentie gehouden waarin nader zal worden ingegaan op de berichten. Zullen ze vast aankondigen dat er ruimte-politiecontroles komen. 😉 Bron: Aviation Week.

[Naschrift]: Het rapport is hier te lezen. We hebben het dan over het NASA Astronaut Health Care System Review Committee February – June, 2007 Report to the Administrator. Ja ja, zo heet dat voluit.

Komen de UFO’s uit Nederland?

Nee, de komkommertijd is niet aangebroken en ik ga het niet hebben over de hoos van waarnemingen van UFO’s door dronken campinggasten. Het gaat alleen maar over de bouw van UFO’s in Nederland [1]bouw? Nou ja, eigenlijk het ontwerp. Huh? Adrianus V, leg es effe uit! Welnu, ik kwam vandaag het bericht tegen dat ene Etnel Straatsma van de Technische Universiteit Delft het plan heeft gemaakt voor een nieuwe ecologisch verantwoorde manier van vliegen, middels een toestel dat verdacht veel lijkt op een vliegende schotel. Straatsma is hoofd van het CleanEra-project, dat tot doel heeft om een manier van vliegen te vinden die milieuvriendelijker is dan de gewone vliegmethodes, geluidsstiller is en die tot 50% minder uitstoot leidt van kooldioxide. Na veel ontwerpsessies kwam er een ‘greenliner‘ uit, die aan de gestelde eisen voldoet en die ook nog eens voldoet aan de richtlijnen van de European Aerospace Commission, ACARE. Ik heb geen idee hoe het toestel precies omhoog komt, maar ik vind dat alleen al het ontwerp een schoonheidsprijs verdient. Kortom: alle UFO’s die we binnenkort vanaf de camping zien zijn gewoon testvluchten van de greenliner van Straatsma en haar team. Made in Holland! 😀 Bron: Livescience.com.

References[+]

References
1 bouw? Nou ja, eigenlijk het ontwerp

Spirit en Opportunity zijn nog intact

De twee Marsrovers Spirit en Opportunity hebben barre weken achter de rug door de zeer zware stofstorm die op Mars heerst, maar het lijkt er op dat ze de storm tot nu toe heelhuids hebben doorstaan. De NASA had de beide wagentjes in een stand gezet om ze zo weinig mogelijk energie te laten gebruiken. Ze hebben weken niet bewogen, geen metingen verricht, zelfs de communicatie met Aarde werd deels verbroken. De reden was simpel: de stormstorm verduisterde de hemel op Mars zodanig dat de zon grotendeels uit het zicht verdween en daardoor konden de zonnepanelen minder zonlicht ontvangen. En dat leverde weer minder energie op. Grootste risico daarbij is dat de instrumenten niet warm genoeg konden worden gehouden en dat de Rovers zouden bevriezen. Gistermorgen (23 juli) had de NASA weer kontakt met beide Rovers. Het h

Noord-Amerikanevel via de autoguide

Van de bekende amateur-astrofotograaf Peter Pulles uit Arkel kreeg ik dit weekend een foto van de Noord-Amerikanevel [1]de welbekende emissienevel NGC 7000 in Zwaan, gelegen op een afstand van 2.200 lichtjaar, die hij met behulp van de autoguide-techniek heeft gevolgd. Bij die techniek wordt een webcam op de telescoop gekoppeld aan een laptop, waarop autoguide-software staat. Met die software wordt voortdurend een volgster in de gaten gehouden en de telescoop gecorrigeerd. Op internet is dat soort software volop verkrijgbaar, deels freeware, deels commercieel. Peter maakte gebruik van PHD Guiding, freeware

References[+]

References
1 de welbekende emissienevel NGC 7000 in Zwaan, gelegen op een afstand van 2.200 lichtjaar