Site pictogram Astroblogs

Het einde van alles (5): het einde van het zonnestelsel

Credit: NASA

het einde van het zonnestelsel

Credit: NASA

De Zon mag dan op een gegeven moment verdwenen zijn, zoals gisteren beschreven in de Astroblogs, dat betekent niet dat de buitenplaneten in het zonnestelsel, die buiten de hitte van de Rode Reus waren gebleven, ook direct verdwijnen. Onlangs nog werd in Science een artikel gepubliceerd van een planetenstelsel om een witte dwerg heen. Kennelijk kunnen uitgebluste sterren nog een actief planetenstelsel om zich heen hebben. Maar ook daar zal op een gegeven moment door gravitationele werking van de witte dwerg een eind aan komen: sommige planeten zullen langzaam naar de witte dwerg bewegen en daar tegenaan botsen, anderen zullen de interstellaire ruimte in worden gekatapulleert. En dat geldt uiteraard ook voor de massa’s planetoïden, dwergplaneten en meteoroïden in het zonnestelsel. Eh… over die laatste objecten gesproken: houden jullie er erg in dat binnenkort de Perseïden weer te zien zijn? Met name in de nacht van maandag op dinsdag 13/14 augustus zijn er vele vallende sterren van deze meteorenzwerm te zien. Het is dan Nieuwe Maan, dus erg gunstig. Bij helder weer en een donkere hemel kan je dan zo’n 60 tot 90 meteoren per uur zien. Morgen: het einde van de kosmologie.