28 maart 2024

Tweede Aarde in wording ontdekt

Proto-Aarde rondom HD 113766

Credit: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

In een stersysteem genaamde HD 113766, welgeteld 424 lichtjaren van ons verwijderd, hebben sterrenkundigen met behulp van de Spitzer infrarood ruimtetelescoop een tweede Aarde in wording ontdekt. Om één van de twee aanwezige sterren is een enorme gordel van warm stof ontdekt op een afstand die precies in de bewoonbare zone [1]Zie mijn dossier over de ster Gliese 581c, waarin wordt ingegaan op die bewoonbare zones. ligt, de plek waar de temperatuur precies goed is om vloeibaar water te laten bestaan (op de foto de binnenste grijze gordel). Er zijn aanwijzingen dat in de stofgordel klompen materie aan het vormen zijn, die de bouwstenen voor een nieuwe Aarde kunnen zijn. De hoeveelheid materie in de stofgordel is voldoende om zo’n planeet te vormen. De betreffende ster, HD113766A, is zo’n zestien miljoen jaar oud, wat de juiste leeftijd is om aardachtige planeten te vormen. Een jongere ster zou vooral gasvormige planeten zoals ‘onze’ Jupiter te zien geven en een oudere ster zou aardachtige planeten hebben, die al een stuk vergevorderd zouden zijn.  Uit waarnemingen gemaakt met de spectrograaf aan boord van de Spitzer kon een team sterrenkundigen onder leiding van Carey Lisse (John Hopkins Universiteit, VS) afleiden dat het materiaal in de stofwolk om HD 113766 verder ontwikkeld is dan het geval is in andere stelsels waar planeten worden geboren. Maar het is weer niet zo ver gevorderd als planeetsystemen waar volwaardige planeten en grote asteroïden voorkomen. Zo komen er geen waterijs, organische stoffen en Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen (PAK’s) in de gordel voor, welke wel voorkomen in die gevorderde systemen. Binnenkort verschijnt het artikel van Lisse over deze proto-Aarde in het vakblad The Astrophysical Journal. Geïnteresseerden kunnen het hier gaan lezen. Bron: John Hopkins Universiteit.

1 Zie mijn dossier over de ster Gliese 581c, waarin wordt ingegaan op die bewoonbare zones.

1. Jacqueline zegt

Mooi! Wanneer is ie klaar voor gebruik?????????????????????

2. eh.. over een jaartje of 5 miljoen? Je moet in de sterrenkunde veel geduld hebben hoor. 😉

3. Jacqueline zegt

Ik heb toch zeeeeeeeeeeeeeen van tijd joh!
    Ik ga alvast m’n koffers pakken!…. 😉

4. lil___p zegt

kan er leven onstaan en zowel zijn er meer planeten ontdekt waar leven is of zal komen?

5. Oeps, dat zijn een paar vragen. Ja, ik denk zelf dat er elders leven kán ontstaan. En als er duizend exoplaneten zijn waar primitief leven kan ontstaan dan zullen er vast een paar bij zitten waar dat leven zich kan ontwikkelen tot intelligent leven. Nee, er zijn buiten de Aarde geen (exo-)planeten bekend waar leven is ontdekt.