29 maart 2024

Kaguya is er klaar voor

Kaguya, Maan én Aarde

Credit: JAXA

De 14 september gelanceerde Japanse Maanverkenner Kaguya is er helemaal klaar voor! De Kaguya, ook wel bekend als Selene, bestaat in feite uit een hoofdsonde en twee mini-satellieten die onderzoek zullen gaan doen naar de geologie en geofysica van de maan. Op 9 oktober werd de eerste mini-satelliet ‘losgelaten’, de Relay-satelliet Okina die onder andere dienst doet als communicatiesatelliet tussen Kaguya en de Aarde. En op 12 oktober werd de tweede minisatelliet losgelaten, de Very Long Baseline Interferometer (of VRAD-satelliet). De moeder satelliet Kayuga zelf kwam 19 oktober in haar uiteindelijke baan om de maan.  En dat betekent dat ze er wetenschappelijk gezien helemaal klaar voor zijn. Het grote werk kan nu beginnen! Bijgaand nog een mooie foto genomen vanaf de Kayuga, die toen 98 km boven het maanoppervlak bewoog. Behalve een stuk van de Kayuga zien we de Maan én in de verte moeder Aarde. Mooi plaatje, nietwaar? 🙂 Bron: Planetaryorg.blog.

Even wat anders: op het forum was het de laatste dagen niet mogelijk berichtjes te plaatsen. Maar dat is geloof ik inmiddels weer hersteld. Zucht, we blijven bezig.

1. Jacqueline zegt

Mooi plaatje???????…………PRACHTIG plaatje!!!!!!
    Vanaf 21 oktober zullen er wetenschappelijke waarnemingen worden verricht stond in de vorige ‘Kaguya’-blog>>Krijgen wij als ‘gewone mensen’ dan ook snel wat te horen over die waarnemingen?????