29 maart 2024

Wat gebeurde er vóór de Big Bang?

Wat was er voor de big bang?

Credit: unknown

Op de Canadese radio 1 hebben ze een wekelijkse show genaamd Quirks & Quarks, gepresenteerd door Bob McDonald. Afgelopen zaterdag hadden ze een uitzending over de vraag wat er vóór de Big Bang was, de oerknal waarmee het heelal is ontstaan. De gehele uitzending, 53 minuten lang, is voor de liefhebbers als MP3 te downloaden (22 Mb groot). Het interessante is dat het oeratoom dat in de Big Bang explodeerde hetzelfde probleem kent als zwarte gaten: een oneindige dichtheid en temperatuur in een oneindig klein volume. Gisteren schreef ik over de gravasterren, die geopperd zijn om het oneindigheidsprobleem van de singulariteiten in zwarte gaten te omzeilen. Diezelfde neiging hebben kosmologen ook met het oeratoom. Ook daarvoor moet toch een oplossing zijn om de oneindigheden te vermijden. Eén van die kosmologen is Paul Steinhardt (Princeton), die ook heeft meegedaan aan de uitzending van Quirks & Quarks. Hij probeert de oneindigheid te voorkomen door te werken met zogenaamde membranen. Wil je daar mee over weten? Luister dan naar de uitzending. Ik heb trouwens in eerdere astroblogs al geschreven over sterrenkundigen die doorgedrongen zijn tot het magische moment T=0. Lees ze maar es na als naslag. Interessant. 😉 Bron: Cosmic Variance.