4 juli 2020

Kerst in de Orionnevel

Hete gaswolk in de Orionnevel met de vorm van de kerstmanWe blijven even in kerstsferen. Kwamen eerst ESA en NASA met de feeërieke foto van het sterrenstelsel M74, die als een sort verlichte kerstboom in het sterrenbeeld Vissen glorieert, nu komt de ESA met een foto van de welbekende gasnevel de Orionnevel. De röntgensatelliet XMM-Newton heeft daarin namelijk een wolk van heet gas gefotografeerd die de vorm heeft van de kerstman (eh…enigzins je fantasie gebruiken kan geen kwaad). De wolk is afkomstig van hete jonge sterren, die in de Orionnevel ontstaan. Eén ster is daarbij in het bijzonder verantwoordelijk, namelijk de ster θ1 Orionis C. Da’s een reuzenster die 40 keer zo zwaar is als onze zon en die een oppervlaktetemperatuur heeft van maar liefst 40.000 ºC[1]. Men denkt dat de botsing van de sterrenwind van θ1 Orionis C en de omringende gas- en stofwolken het door XMM-Newton ontdekte hete gasgebied geleid heeft. Het gebied is zichtbaar in röntgenlicht, maar in optisch en infrarood licht is het juist een onopgemerkt gebied. Vroeger dacht men dat dergelijke hete gasgebieden alleen door supernovae worden veroorzaakt, maar die zijn er niet in de Orionnevel. Kennelijk kunnen ook groepjes van hete jonge sterren dergelijke hete gasgebieden veroorzaken. Zo en nou genoeg kerstgedoe. Even een paar weken wachten daarmee hoor. 🙂 Bron: ESA.

1. Ter vergelijking: onze zon heeft een oppervlaktetemperatuur van ‘slechts’ 6.000 ºC. []