19 maart 2019

Boötiden 4 januari 2008 erg gunstig!

De plaats van de radiant van de BoötidenAls vanouds zal in de nacht van 3 op 4 januari 2008 de meteorenzwerm Boötiden te zien zijn. De radiant van de zwerm, het punt waar de meteoren vandaan lijken te komen, ligt bovenin het sterrenbeeld Boötes1. De omstandigheden om de Boötiden te bekijken zijn erg gunstig, want vier dagen na het maximum is het Nieuwe Maan, dus die stoort niet veel. Bovendien valt het kortdurende maximum op een moment dat de radiant zeer hoog aan de hemel staat, namelijk om 7 uur ‘s ochtends op 4 januari. Recentelijk heeft men het vermoeden gekregen dat de Boötidenzwerm zo’n 500 jaar geleden is ontstaan door een botsing van twee hemelobjecten, te weten de planetoïde 2003 EH1 en de komeet C/1490 Y1. De NASA denkt dat de Boötiden in 2008 wel eens erg gunstig kunnen pieken en dat er op het maximum wel meer dan 100 meteoren te zien zijn. 😯 De Sterrengids 2008 geeft zelfs een ZHR2 van 120. Kortom: kijken op vrijdagochtend vroeg! En dan ‘s avonds naar de nieuwjaarsborrel. 😉 Bron: Sterrengids 2008 en Universe Today.

1. Deze zwerm wordt ook wel Quadrantiden genoemd naar het niet langer bestaande sterrenbeeld Quadrans Muralis of Muurkwadrant. []