19 oktober 2019

Zwarte gaten: groot, groter, gróóótst!

De twee om elkaar draaiende superzware zwarte gaten in quasar OJ287

Zo zit het systeem van twee om elkaar draaiende zwarte gaten in de kern van OJ 287 er uit.

We kennen al superzware zwarte gaten, alles opslorpende megamonsters in de centra van sterrenstelsels. Maar nu hebben sterrenkundigen een exemplaar ontdekt die mega-kolossaal mag worden genoemd: in het centrum van quasar OJ287, op een veilige afstand van 3½ miljard lichtjaar, bevindt zich een zwart gat van maar liefst 18 miljard zonsmassa’s. 😯 18.000.000.000 keer zo zwaar als ons allerliefst klein zonnetje. En hoe hebben ze het gewicht van deze nieuwe recordhouder1 gevonden? Nou simpel: om het zwarte gat vliegt een tweede zwart gat, eentje die ‘slechts’ 100 miljoen zonsmassa’s zwaar is. Tsja, je houdt het niet voor mogelijk. Iedere 12 jaar draait die begeleider om grote broer (zie het figuur hiernaast; daarin wordt nog foutief over 17 miljard zonsmassa’s gesproken) en af en toe vliegt hij door diens accretieschijf. Dat levert een verhoogde hoeveelheid straling op en die hebben sterrenkundigen onder leiding van Mauri Valtonen2 (Observatorium van Tuorla, Finland) waargenomen. Met behulp van de zwaartekrachtswetten van de relativiteitstheorie kon men vervolgens de massa’s van de twee objecten bepalen. Valtonen denkt dat binnen 10.000 jaar de twee zwarte gaten zullen samensmelten en één mega-superzwaar zwart gat zullen worden. Oeps, dat zal een gezellige gravitatiegolf opleveren. Bron: New Scientists.

1. Hij is maar liefst zes keer zo zwaar als de vorige recordhouder. []