28 maart 2024

Messenger voorbij Mercurius gevlogen

De eerste gepubliceerde foto van Mercurius genomen door de Messenger

Credit: NASA

Maandagavond om vier minuten over acht passeerde de Messenger de binnenste planeet Mercurius op een afstand van 200 km. Vannacht heeft de NASA één foto vrijgegeven [1]Ik lees zojuist dat het allemaal nogal lang duurde omdat het Deep Space Network van de NASA een beetje van slag was door de Ulyssespassage langs de zon en daardoor waren de communicatielijnen … Lees verder van die passage, van het halfrond van Mercurius dat de Mariner 10 in 1974 en 1975 nooit gefotografeerd heeft [2]De Mariner 10 vloog drie maal langs Mercurius, maar telkens was de nu door Messenger gefotografeerde helft in het felle zonlicht.. Een foto die nog wel 80 minuten ná de dichtste passage werd genomen met de Wide Angle Camera, die op haar beurt weer deel uitmaakt van het Mercury Dual Imaging System (MDIS) instrument. Ik ga er toch vanuit dat de komende dagen veel meer foto’s en ander spul wordt gepubliceerd, inclusief échte close-ups. Op het moment van de opname (maandag 21.24 uur Nederlandse tijd) was de afstand 27.000 km, dus 135 keer verderweg dan de dichtste afstand. In het MDIS zitten 11 filters en voor deze foto is gebruik gemaakt van het filter dat gevoelig is voor licht dat in het rode gedeelte van het spectrum zit (golflengte 750 nm).  Het gebied toont rechtsboven de Calorisvlakte, die nog net door de Mariner is gefotografeerd. Deze vlakte is het gevolg van de inslag van een grote komeet of planetoïde. De rest van het halfrond toont een bekraterd oppervlak met lichte en donkere gebieden, vergelijkbaar met de reeds eerder gefotografeerde helft van Mercurius. Bron: NASA/Messenger.

1 Ik lees zojuist dat het allemaal nogal lang duurde omdat het Deep Space Network van de NASA een beetje van slag was door de Ulyssespassage langs de zon en daardoor waren de communicatielijnen eventjes bezet. Kan gebeuren, nietwaar?
2 De Mariner 10 vloog drie maal langs Mercurius, maar telkens was de nu door Messenger gefotografeerde helft in het felle zonlicht.