28 maart 2024

Europa gaat ook naar Mercurius

De Europese Mercuriusverkenner BepiColombo

Credit: ESA – image by C.Carreau

We blijven even bij Mercurius [1]Was december de Marsmaand, januari zou je met recht de Mercuriusmaand kunnen noemen. Wat wordt februari voor een maand?. Eergisteren werd namelijk bekend gemaakt dat de europese ruimtevaartorganisatie ESA ook van plan is om een verkenner naar Mercurius te sturen: BepiColombo [2]Genoemd naar Giuseppe (Bepi) Colombo (1920-1984), een Italiaanse sterrenkundige die veel onderzoek heeft gedaan naar Mercurius.. De bedoeling is dat deze in augustus 2013 wordt gelanceerd en dan 6 jaar later bij de planeet aankomt. Ingrediënten voor een goede aankomst: wat gravitationele zwiepers van collega-planeten hier en daar, voortstuwing door een mix van zonnekracht en chemische brandstoffen en tenslotte een ionenmotor [3]Met een verbruik van 1 liter brandstof op 6,2 miljoen km 😯 . Als de BepiColombo in de late zomer van 2019 bij Mercurius aankomt zal het opsplitsen in twee gedeelten: de Mercury Planetary Orbiter (MPO, rode baan in de tekening ) en de Mercury Magnetospheric Orbiter (MMO, gele baan). De MPO gaat Mercurius zelf bestuderen, o.a. door kaarten van het oppervlak in verschillende golflengten te maken. Ook wordt de geologie van de planeet onderzocht en hoopt men te weten te komen of Mercurius een gesmolten kern heeft. De MMO, die in samenwerking met de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA wordt gebouwd, gaat het magnetische veld van Mercurius bestuderen. Bron: ESA.

1 Was december de Marsmaand, januari zou je met recht de Mercuriusmaand kunnen noemen. Wat wordt februari voor een maand?
2 Genoemd naar Giuseppe (Bepi) Colombo (1920-1984), een Italiaanse sterrenkundige die veel onderzoek heeft gedaan naar Mercurius.
3 Met een verbruik van 1 liter brandstof op 6,2 miljoen km 😯

1. Afgelopen zaterdag waren een vriend en ik bij Space Expo en hebben een rondleiding door ESTEC gedaan. Daar waren ze op dat moment bezig om de satteliet BepiColombo te assembleren. Volgens de man die de rondleiding gaf, zou deze nu in 2014 gelanceerd moeten worden en 8 jaar later aankomen bij Mercurius. Ik heb even gegoogled naar de naam BepiColombo en dan zie ik dat op verschillende sites eenduidig nog steeds over lancering in 2013 gesproken wordt, maar over de aankomst bij Mercurius verschillen ze van jaartal. Dit varieert van 2018 t/m 2022. Dus wat het nu werkelijk wordt zullen we wel even afwachten.

Ik hou de site van ESA maar even aan als meest betrouwbare bron:

Overigens: wie nog een rondleiding door ESTEC wilt maken moet er snel bij zijn, want vanaf juni/juli 2012 gaat deze als veiligheidsmaatregel voor een half jaar dicht voor publieke rondleidingen wanneer ze achter elkaar 18 sattelieten van het europese Galileo navigatie project gaan testen.

Zie over Galieo deze link van ESA:

• Het begint bijna standaard te worden dat geplande lanceringen vertraging oplopen. Goede tip van je om nu nog even snel naar ESTEC te gaan, voordat de boel dat op slot gaat vanwege die Galileo-testen.