Site pictogram Astroblogs

Botsende sterrenstelsels en onzichtbaar heelal dingen mee naar Academische Jaarprijs

Credit: WikiImages/Pixabay

Voor het derde achtereenvolgende jaar wordt de Academische Jaarprijs [1]Dit wordt georganiseerd door NRC-Handelsblad in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). uitgereikt aan het universiteitsteam van studenten en onderzoekers dat zich als beste heeft ingezet om de beste wetenschap die hun universiteit te bieden heeft op een originele manier ‘onder het volk te brengen.’ De winnaar van de Academische Jaarprijs 07/08 zal op 11 juni 2008 bekend worden gemaakt door de jury, die onder leiding van Rick v.d. Ploeg, voormalig staatssecretaris van OC&W, de 14 genomineerde inzendingen zal beoordelen. Gisteren stonden in NRC-handelsblad 11 van die 14 genomineerde voorstellen en twee ervan gaan over sterrenkunde! Even een korte schets van die voorstellen:

Persoonlijk vind ik het eerste voorstel van de Rijksuniversiteit het meeste aanspreken. Ik denk dat met dat rondreizende ‘circus’ met die Discovery Truck uiteindelijk meer scholieren bereikt zullen worden. Het spel Collision lijkt mij zelf op zich wel leuk, maar het zinkt weg in alle games die scholieren op de PC, Wii, playstation en noem maar op spelen. Maar goed, de komende maanden gaan alle 14 teams hun voorstellen verder uitwerken en ‘aan de man brengen’, dus wie weet word ik nog wel omgepraat. Het wordt overigens wel eens tijd dat een sterrenkundige inzending de Academische Jaarprijs (groot € 100.000,-) wint. De eerste versie (’05/06) werd gewonnen door de Universiteit van Wageningen met een voorstel over insecten. Vorig jaar (versie ’06/07 [3]Daar zaten toen geen sterrenkundige inzendingen bij, dus daar heb ik toen geen aandacht aan geschonken. Ja, we moeten hard zijn. 🙂 ) werd gewonnen door de Universiteit van Utrecht en dat ging over poolonderzoek. Duimen dus! Bron: NRC-Handelsblad, 19 januari 2008.

Academische Jaarprijs

Credit: Academische Jaarprijs

1 Dit wordt georganiseerd door NRC-Handelsblad in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
2 Zoals uit de reactie van Diederik Kruijssen blijkt stond dit verkeerd vermeldt in NRC-Handelsblad.
3 Daar zaten toen geen sterrenkundige inzendingen bij, dus daar heb ik toen geen aandacht aan geschonken. Ja, we moeten hard zijn. 🙂