Site pictogram Astroblogs

LARC vanaf de ‘Dark side of the Moon’

Mevr. Hewitt en een model van LARC. Credit: Donna Coveney

Mevr. Hewitt en een model van LARC

Mevr. Hewitt en een model van LARC. Credit: Donna Coveney

De NASA heeft onlangs 19 voorstellen geselecteerd die allemaal een plan bevatten om waarnemingen vanaf de maan te doen. Eén van die voorstellen is de Lunar Array for Radio Cosmology (LARC), bedacht door een team onder leiding van professor Jacqueline Hewitt van het beroemde Massachusetts Institute of Technology (MIT). Met Hewitt’s plan willen ze op de achterzijde van de maan een grote radiotelescoop neerzetten en daarmee de zogenaamde ‘dark ages’ van het heelal bestuderen. ‘The Dark ages from the Dark side of the Moon’, daar had Pink Floyd niet van kunnen dromen. Die donkere tijden had je in het vroege heelal, tot ongeveer een miljard jaar na de oerknal. Er waren geen sterren en sterrenselsels, alleen een donker heelal waarin het waterstof in een geïoniseerde staat verkeerde. Pas door de allereerste sterren en sterrenstelsels, zoals het onlangs ontdekte stelsel A1689-zD1, kwam aan die donkere tijden met de zogenaamde reïonisatie een einde. Vanaf Aarde vallen de donkere tijden moeilijk te zien, door verstoringen van bijvoorbeeld de bovenste lagen van de dampkring en van menselijk radioverkeer. Maar vanaf de achterzijde van de maan is men verlost van al die storende invloeden.

And if the cloud bursts, thunder in your ear you shout and no one seems to hear and if the band you’re in starts playing different tunes I’ll see you on the dark side of the moon (Brain Damage, Dark Side of the Moon, Pink Floyd 1973)LARC zou moeten bestaan uit een paar honderd radiotelescopen, verspreid over een gebied van twee km². Met LARC zou men in staat zijn om de radiostraling met zeer lage frequenties (en dus zeer lange golflengten) uit de donkere tijden van het heelal waar te nemen. Ook kan men er de enorme zonne-uitbarstingen mee waarnemen, de zogenaamde coronal mass ejections (CME’s), het ruimteweer (spaceweather), radiostraling van andere planeten en  straling afkomstig van botsingen van sterrenstelsels. Het kan allemaal niet op met dit plan! 😉 Afijn, komend jaar gaat mevrouw Hewitt met haar team het plan verder uitwerken, daarbij geholpen door een donatie van een half miljoen dollar door de NASA. En als alles lukt én de NASA het plan goedkeurt kan het hele zaakje rond 2025 richting maan worden verscheept. Geraamde kosten van LARC: ruim 1 miljard dollar. De NASA kan vast gaan sparen. Bron: MIT.