18 april 2024

Gloeiendhete exoplaneet ontdekt

Impressie van HAT P-7. Credit: University of Warwick/Mark Garlick

Sterrenkundigen hebben in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus) 1.044 lichtjaar van ons verwijderd een exoplaneet ontdekt, die niet de boeken in zal gaan als levensvatbare planeet: het is er namelijk maar liefst 2.460 °C. De planeet, genaamd HAT-P-7b [1]HAT staat voor Hungarian Automated Telescope., is dit jaar ontdekt door een netwerk van kleine telescopen in Hongarije en de Verenigde Staten genaamd HATNet. Hij staat op een schamele 5,6 miljoen km afstand [2]Dat is tien keer minder dan de afstand tussen Mercurius en de Zon. van de centrale ster, HAT-P-7 genaamd, waar hij gemiddels 3.400 keer meer energie van ontvangt dan de Aarde van de Zon. En dat zorgt er voor dat de temperatuur in de atmosfeer van de Jupiter-achtige planeet [3]Z’n massa is ongeveer 1,8 Jupitermassa’s en z’n straal is 1,4 keer die van Jupiter, zo gigantisch hoog is. Het is zelfs een warmterecord voor de nu bekende exoplaneten. Ik heb het al eens eerder over de saunaplaneet gehad, maar HAT-P-7b slaat echt alles. ‘T is bijna een sterplaneet. 🙂 Een wetenschappelijk artikel over de ontdekking van de hete planeet HAT-P-7b van de hand van Robert Noyes (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics in Cambridge, Massachusetts) en collegae is hier te vinden. Bron: Exoplanet.eu en  Space.NewScientist.com.

1 HAT staat voor Hungarian Automated Telescope.
2 Dat is tien keer minder dan de afstand tussen Mercurius en de Zon.
3 Z’n massa is ongeveer 1,8 Jupitermassa’s en z’n straal is 1,4 keer die van Jupiter