28 maart 2024

Organische moleculen in geisers Enceladus gevonden

Organische moleculen in de pluimen van de geisers van Enceladus

Credit: NASA/JPL/SwRI

Tijdens de doorgang van de Saturnusverkenner Cassini dwars door de pluimen van enkele geisers op de maan Enceladus op 12 maart j.l. blijkt dat deze pluimen organische moleculen bevatten! 😯 Het zijn dezelfde organische moleculen die men ook in kometen is tegengekomen, moleculen op koolstofbasis: o.a. koolmonoxide en kooldioxide. Allemaal bouwstenen van leven, die we in bijvoorbeeld aminozuren tegenkomen. Zie de afbeelding hierboven met de gevonden hoeveelheden organische moleculen. Op de achtergrond zien we Enceladus met enkele pluimen die uit de geisers opstijgen. Uit de metingen van Cassini blijkt tevens dat de geisers 17 ºC warmer zijn dan men eerst dacht: -93 ºC in plaats van -110 ºC.

Schets van de oceaan én geisers op de maan Enceladus

Credit: NASA/JPL/SwRI

Twee verrassende ontdekkingen dus van Cassini: organische moleculen én ‘warme’ geisers. Dat duidt erop dat de oceaan onder de ijskorst van Enceladus mogelijk ook warm is (dús vloeibaar). En als ze bij de NASA + ESA de woorden ‘water’, ‘warmte’ en ‘organische moleculen’ horen weet je wel hoe laat het is: de mogelijkheid van leven in die oceaan op Enceladus. Hier zit een nieuwe expeditie naar Enceladus aan te komen! 😉 Hiernaast zie je trouwens een afbeelding hoe die geisers precies verbonden zijn aan die oceaan. Bron: ESA.

1. Christophe zegt