28 maart 2024

Botsing van drie zwarte gaten gesimuleerd

Animatie van de botsing van drie zwarte gaten

Credit: Manuela Campanelli, Carlos Lousto en Yosef Zlochower

Botsingen van twee zwarte gaten hebben ze al vaak nagebootst op computers. Maar een drietal van het Rochester Institute of Technology’s (RIT) Center for Computational Relativity and Gravitation heeft onlangs een simulatie gedaan van de botsing van drie zwarte gaten. Manuela Campanelli, Carlos Lousto en Yosef Zlochower zullen er volgende maand in het vakblad Physical Review D een artikel aan wijden, genaamd ‘Close Encounters of Three Black Holes’. Van zo’n simulatie zijn uiteraard de nodige animaties gemaakt en die zijn hier te bewonderen. In feite is het Campanelli, Lousto en Zlochower gelukt om de botsing tot maar liefst 22 (!) zwarte gaten op de PC te simuleren, maar dat was meer een theoretische excercitie. In de praktijk zullen het hooguit drie á  vier zwarte gaten zijn die op elkaar knallen. Er is een tijdje terug een drievoudige quasar ontdekt, dus je kan verwachten dat de drie zwarte gaten in de afzonderlijke quasars een keer zullen botsen en samensmelten. Simulaties van botsende zwarte gaten zijn overigens een stuk ingewikkelder dan botsingen van objecten zoals planeten of sterren. Het ging het drietal onderzoekers met name om de gevolgen van de botsing, namelijk het vrijkomen van zwaartekrachtsgolven. Die proberen onderzoekers elders op Aarde te detecteren in het Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory (LIGO) en het toekomstige ESA/NASA-ruimteproject Laser Interferometer Space Antenna (LISA). Men hoopt binnen een paar jaar de zwaartekrachtsgolven, als rimpels in de ruimtetijd, te zien/voelen/detecteren. Voor de simulaties gebruikten ze de newHorizons  supercomputer van het RIT, met 1,4 terrabyte geheugen en 36 terrabyte schijfruimte. Bron: RIT.

Share

Speak Your Mind

*