28 maart 2024

LIGO gevoeliger door financiële impuls

Met de advanced LIGO willen ze zwaartekrachtsgolven detecteren

Credit: LIGO Collaboration

Goh, da’s ook toevallig. Kom ik gisteren met het bericht dat ze er in geslaagd zijn om de botsing van maar liefst drie zwarte gaten na te bootsen en dat ze de zwaartekrachtsgolven die daarbij ontstaan willen detecteren met het instrument LIGO, wordt diezelfde dag bekendgemaakt dat LIGO voor een bedrag van maar liefst $ 205 miljoen mag uitbreiden. LIGO staat voor Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory en haar voornaamste doel is het waarnemen van zwaartekrachtsgolven, die in 1916 door Einstein werden voorspeld. LIGO bestaat in feite uit twee haaks op elkaar staande buizen van vier kilometer lang, waarin laserlicht tussen spiegels heen en weer gaat. Er zijn twee van dergelijke detectoren, eentje in Livingston en de ander in Hanford (beiden VS). Als er een zwaartekrachtsgolf zou passeren, bijvoorbeeld eentje die ontstaan is door een botsing van drie superzware zwarte gaten, dan zou dat te merken zijn aan de aankomsttijd van het laserlicht in het brandpunt van de twee buizen. Die zou dan namelijk voor Livingston anders moeten zijn dan voor Hanford. Sinds 2002 probeert men op die wijze de zwaartekrachtsgolven waar te nemen, maar tot nu toe zonder succes. Vandaar dat ze aankwamen met het Advanced LIGO Project en het National Science Foundation werd bereid gevonden het noodzakelijke bedrag uit de broekzak te halen. De gevoeligheid van LIGO moet door nieuwe instrumenten zo’n tien keer groter worden. Het deel van het heelal dat LIGO kan ‘zien’ wordt zelfs nog groter: duizend keer (zie de twee ovalen in de figuur hierboven)! 😯 Afijn, LIGO krijgt een flinke boost. Nou nog de resultaten. Bron: Space.com.