29 maart 2024

Betaversie van WorldWide Telescope is uit!

Een voorbeeld van WWT

Credit: Microsoft/WWT

Microsoft heeft vandaag een zogenaamde lente-beta versie uitgebracht van het langverwachtte planetarium-programma WorldWide Telescope (WWT). Ruim 20 Mb download ligt voor iedereen klaar om te installeren. De preciese systeemvereisten staan hierzo. Bij mij moest nog één of andere DirectX versie geïnstalleerd worden en daarna was het kat in ’t bakkie. 🙂 Het ziet er in eerste indruk allemaal schitterend uit, al moet ik alle ins & outs van WWT nog eens gedurende een avondje tot mij nemen. Ik merk wel dat ‘ie behoorlijk wat geheugen lust [1]Microsoft beveelt 2 Gb aan; ik heb de helft en dat merk ik wel., dus wat bijprikken kan geen kwaad. Wat kost geheugen nou tegenwoordig, nix toch? Naast de gewone zichtbare sterrenhemel (met planeten, sterren en objecten zoals sterrenstelsels en gasnevels) kan je ookmet andere ogen naar de hemel kijken. Bijvoorbeeld met de radio-ogen van NRAO’s VLA Sky Survey of met de ogen van de WMAP, de ruimtetelescoop die de microgolfachtergrondstraling in beeld heeft gebracht. Er zit overigens ook een ASCOM-functie ingebakken in WWT, hetgeen wil zeggen dat je je telescoop er aan kan koppelen en kan besturen. Afijn, ga de lenteversie van WWT ophalen en probeer het zelf eens uit. Bron: WorldWide Telescope.

1 Microsoft beveelt 2 Gb aan; ik heb de helft en dat merk ik wel.