29 maart 2024

Is de Melkweg minder zwaar dan we dachten?

De snelheidsmetingen van sterren in de buurt van de Melkweg

Credit: Xiangxiang Xue et al.

De Melkweg bevat vermoedelijk de helft van de massa die er eerst aan werd toegedicht. In eerste instantie werd op basis van snelheidsmetingen aan sterren gedacht dat de Melkweg zo’n 2 biljoen (2x 1012) zonmassa’s zwaar moest zijn. Hoe zwaarder een sterrenstelsel is des te harder moeten sterren bewegen om uit het stelsel te kunnen ontsnappen en daarmee geeft de snelheid een indicatie voor de massa van het stelsel. Maar nieuw snelheidsonderzoek van zo’n 2.500 sterren heeft aangetoond dat de melkweg ‘slechts’ 0,92 ± 0,25 biljoen zonmassa’s zwaar is. Het onderzoek werd verricht door een groep sterrenkundigen onder leiding van Xiangxiang Xue (National Astronomical Observatories of China in Beijing). Ze gebruikten daarvoor de gegevens van het SEGUE (Sloan Extension for Galactic Understanding and Exploration), deel van het grotere project de Sloan Digital Sky Survey (SDSS). Bij de eerdere studies die een massa van 2 biljoen zonmassa’s opleverden werden tussen 50 en 500 sterren onderzicht. Xue en consorten gebruikten de data van 2.500 sterren, dus er wordt aan de nieuwe waarde voor de massa van het Melkwegstelsel een grote statistische waarde toegekend. De afstanden van de onderzochtte sterren varieerde van 13.000 tot bijna 200.000 lichtjaar afstand tot het centrum van de Melkweg. De Zon staat daar zo’n 25.000 lichtjaar vandaan. Bron: Space.NewScientist.com.