29 maart 2024

Proton-electron verhouding overal hetzelfde

Aarde, B0218+367 en tussenliggend stelsel vol met ammonia

Credit: Swinburne Universiteit

Een proton is op Aarde ongeveer 1836,15 keer zo zwaar als een electron. De vraag is of dat ook elders geldt, op de maan of in een sterrenstelsel zes miljard lichtjaar verderop. Natuurkundigen hebben twijfels gehad over de vraag of de verhouding van de massa van proton en electron een echte constante mag worden genoemd. Er waren vermoedens dat de afgelopen 12 miljard jaar de constante iets was afgenomen, maar harde bewijzen ontbraken. Maar nu blijkt uit onderzoek van een groep sterrenkundigen onder leiding van Michael Murphy (Swinburne Universiteit in Australië) dat de constante overal in het heelal hetzelfde is. Dat deden ze door te kijken naar B0218+367, een quasar die 7,5 miljard lichtjaar van ons verwijderd is. Tussen die quasar en de Aarde staat nog een sterrenstelsel dat veel ammonia bevat, het spul dat we thuis in de badkamer gebruiken. Moet vast en zeker een erg schoon sterrenstelsel zijn. 😉 Afijn, met de 100 meter radiotelescoop in Effelsberg (Duitsland) ging men dat ammonia bekijken op een golflengte van 2 cm. De originele golflengte van het ammonia was 1,3 cm, maar door roodverschuiving was het wat langer geworden (lees: naar de rode kant van het spectrum opgeschoven). Het ammonia heeft licht van de erachterliggende quasar geabsorbeerd en in welke mate dat gebeurt hangt sterk af van de proton-electron verhouding. Op basis van de waarnemingen en vergelijkingen met absorptie door ammonia in andere plaatsen kon men een exacte meting doen van de proton-electronverhouding in B0218+367. En jullie raden het al: die blijkt ook 1836,15 te zijn. 🙂 Het artikel van Murphy en z’n kornuiten verscheen gisteren in het vakblad Science. Bron: Max Planck Instituut.