Site pictogram Astroblogs

Hubble ziet sluier van 1002 jaar oud

Credit: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Sluier-restant van de supernova uit 1006

Credit: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

In het jaar 1006 werd rond 30 april door waarnemers over de gehele wereld een zeer heldere nieuwe ster in het sterrenbeeld Lupus (Wolf) ontdekt. Hij was 2 á 3 keer groter dan de Venusschijf en had een kwart van de helderheid van de Maan. Dagenlang was hij overdag te zien, 2½ jaar was hij met het blote oog zichtbaar. Nu weten we dat het een supernova was, type I [1]Ontstaan door de explosie van een witte dwerg, die gevoed door een naburige ster een bepaalde kritische massa kreeg en daardoor explodeerde., en hij wordt SN 1006 genoemd. De supernova liet een restant achter en die is op prachtige wijze gefotografeerd door de Hubble ruimtetelescoop. Hierboven een stukje van het restant, een ware kosmische sluier. Het volledige supernovarestant is hieronder te zien. Inmiddels is deze zo’n 60 lichtjaar in diameter en hij expandeert met een snelheid van bijna 10 miljoen km per uur. Extra grote afbeeldingen van de door Hubble gefotografeerde supernova-sluier zijn op de Hubblesite verkrijgbaar. Bron: Universe Today.

Het supernovarestant van SN 1006

Credit: Radio: NRAO/AUI/NSF/GBT/VLA/Dyer, Maddalena & Cornwell, X-ray: Chandra X-ray Observatory; NASA/CXC/Rutgers/G. Cassam-Chenaï, J. Hughes et al., Visible light: 0.9-metre Curtis Schmidt optical telescope; NOAO/AURA/NSF/CTIO/Middlebury College/F. Winkler and Digitized Sky Survey.

1 Ontstaan door de explosie van een witte dwerg, die gevoed door een naburige ster een bepaalde kritische massa kreeg en daardoor explodeerde.