24 oktober 2021

De Large Hadron Collider komt op stoom

De LHC komt op stoom

Credit: CERN

Dit weekend al worden de eerste protonen geïnjecteerd in de grootste deeltjesversneller ter wereld, de Large Hadroncollider (LHC). Maar dat betekent niet dat de LHC daarmee ook direct operationeel is. De protonen draaien slechts in een gedeelte van de LHC [1]In twee van de in totaal acht segmenten van de LHC. en ze gaan maar één richting uit. Het is een opwarmertje voor dé grote dag, 10 september 2008, als de protonen door de gehele LHC zullen draaien én ze ook in tegengestelde richting rondjes zullen maken. Dá n zullen de eerste botsingen tussen protonen plaatsvinden. De afgelopen tijd is de deeltjesversneller bij Genéve, 27 km in lengte, afgekoeld tot een temperatuur van 1,9K (-271°C). Op 10 september zal bij de werkelijke start bij de botsingen een energie worden bereikt van 450 GeV (0,45 TeV). Men hoopt in 2010 de LHC werkelijk op stoom te hebben en dan een energie van 5 TeV te bereiken. Daarmee moet de heilige graal van de moderne natuurkunde worden ontdekt, het Higgsdeeltje. Deze week werd overigens op een conferentie in Philadelphia bekendgemaakt dat de bovengrens voor de vermoedelijke massa van het Higgsdeeltje op theoretische gronden van 190 GeV verlaagd is naar 170 GeV. De ondergrens is al jaren geleden vastgesteld op 114,6 GeV. Pijnlijk voor de wetenschappers van de LHC is dat die 170 GeV binnen de waarneemlimiet ligt van de Amerikaanse deeltjesversneller Tevatron, behorende bij het Fermilab in Chigago. Kans is dus reeël dat de Amerikanen het Higgsdeeltje toch voor de neus van de Europese LHC zullen wegkapen. 🙁 We zullen zien wie hierin gaat winnen. Bron: CERN + NRC-Handelsblad, 9 augustus 2008.

References

References
1 In twee van de in totaal acht segmenten van de LHC.

Comments

  1. Hoe leer je de opbouw kennen van een auto?

    Laat twee of meer auto’s hard tegen elkaar botsen, in de hoop dat je de onderdelen kunt analyseren die overblijven.
    Want we kunnen alleen het geheel bekijken op deze schaal en we willen toch erg graag ontdekken hoe een auto functioneert.
    Als we de auto’s niet hard genoeg laten botsen kunnen we de bindingsenergie tussen de verschillende onderdelen niet verbreken, en dientengevolge geen metingen doen aan de overgebleven onderdelen.
    De waargenomen overblijfselen zijn dan mogelijk toch kleiner dan de som der onderdelen.
    Is hier sprake van een antagonistische aanpak of van een onderzoek waaruit blijkt dat er sprake is van synergisme?
    Dan ziet dit onderzoek er beroerd uit, helaas.

  2. Waar ik op aanstuur is dat een grotere collider niet noodzakelijkerwijze tot een beter inzicht leidt.

  3. Hoe harder je 2 auto’s op elkaar laat knallen hoe minder er overblijft van de onderdelen, voor de duidelijkheid.
    Met mindere snelheid blijven er onderdelen over die waardevoller blijken in de analyse, al kost het meer geduld.
    Dus “oudgediende” colliders zijn geenszins verouderd!

  4. De vergelijking tussen tegen elkaar knallende auto’s en tegen elkaar knallende protonen is nogal vergezocht. Om nou met die vergelijking direct te zeggen dat het onzin is grotere deeltjesversnellers te bouwen is onzin. Niemand beweert m.i. dat de ‘oudgediende’ versnellers afgeschreven zijn, het gaat er alleen om dat men hogere energieën wil bereiken om daarmee de omstandigheden te kunnen nabootsen die kort van de Big Bang voorkwamen. Bij die hogere energieën/temperaturen komen er juist deeltjes te voorschijn (hoopt men tenminste) die onder die drempelwaarden verborgen blijven.

  5. DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOD zegt

    WE ZULLEN STERVEN!!!!!!!!!111

  6. DOOOOOOOOOOOOOOOOOOO zegt

    WE ZULLEN STERVEN!!!!!!!!!111

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.