Site pictogram Astroblogs

Je hebt sterren, planeten én… bruine dwergen

Credit: NASA/ESA

de bruine dwerg Gliese 229B

Credit: NASA/ESA

Bruine dwergen zijn objecten die met hun massa van maximaal 8% van de zonmassa te licht zijn om tot kernfusie over te gaan, maar die tot op heden werden beschouwd als ‘mislukte sterren’.  Sterrenkundigen van het Argelander Instituut van Sterrenkunde van de Universiteit van Bonn stellen voor om bruine dwergen helemaal niet als ondercategorie sterren te beschouwen maar als een aparte categorie hemelobjecten. Je zou dan dus sterren, planeten [1]Oh ja, en die weer aangevuld met dwergplaneten en Plutoïden. Zucht… én bruine dwergen krijgen. Bruine dwergen [2]De naam ‘bruine dwerg’ wil niet zeggen dat ze daadwerkelijk bruin van kleur zijn, ze zijn voor het blote oog van een eventuele toeschouwer rood van kleur. De naam rode dwerg heeft echter … Lees verder zijn volgens de sterrenkundigen, waar Ingo Thies er eentje van is, zó apart van sterren dat ze echt een eigen categorie behoren te zijn. Zo komen sterren vaak in paren voor, dubbelsterren dus, en kan de afstand tussen de componenten variëren van enkele astronomische eenheden [3]één AE is de afstand Aarde-Zon, oftewel 149 miljoen km. tot vele duizenden AE. Bruine dwergen komen ook in paren voor, maar dan is hun onderlinge afstand nooit meer dan 15 AE. Ook blijken er geen gemengde dubbelsterren voor te komen, van sterren zoals de Zon gecombineerd met bruine dwergen. Bruine dwergen zijn óf alleen, óf in combinatie met een rode of andere bruine dwerg. Op de foto hierboven zie je bijvoorbeeld de bruine dwerg Gliese 229B, die draait om de rode dwergster Gliese 229A. Men spreekt wat die ontbrekende combinaties betreft van de Bruine Dwergwoestijn. Zowel sterren als bruine dwergen onstaan uit samentrekkende interstellaire gas- en stofwolken en je zou verwachten dat daaruit alle mogelijke combinaties ontstaan, maar kennelijk weerhoudt iets dat. De vraag is nu op welke wijze bruine dwergen ontstaan als het niet volgens de gewone contractiewijze gaat. Over die vraag mogen de studeerkamergeleerden zich gaan buigen. Bron: ScienceDaily.

1 Oh ja, en die weer aangevuld met dwergplaneten en Plutoïden. Zucht…
2 De naam ‘bruine dwerg’ wil niet zeggen dat ze daadwerkelijk bruin van kleur zijn, ze zijn voor het blote oog van een eventuele toeschouwer rood van kleur. De naam rode dwerg heeft echter al een andere betekenis, namelijk een kleine ster zwaarder dan 0,08 zonmassa die net wel tot kernfusie komt.
3 één AE is de afstand Aarde-Zon, oftewel 149 miljoen km.