28 maart 2024

Een sterrenstelsels met een ‘uitstulping’

2MASX J00482185-2507365

2MASX J00482185-2507365. Credit: NASA, ESA, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Op foto’s vanaf de Aarde genomen zag het grote sterrenstelsel, genaamd 2MASX J00482185-2507365, er uit als één stelsel met een vreemde uitstulping. Maar toen de Hubble ruimtetelescoop erop werd gezet met z’n Advanced Camera for Surveys (ACS) bleek er meer aan de hand te zijn. De uitstulping was een compleet sterrenstelsel, dat zo’n beetje loodrecht op het centrum van ‘2MASX etc…’ lijkt te staan. Het grote stelsel staat op een afstand van 780 miljoen lichtjaar. De afstand tot het kleine stelsel is (nog) niet bekend, maar het vermoeden is wel dat het ongeveer op dezelfde afstand ligt. Maar is er nou sprake van een botsing tussen grote 2MASX en kleine 2MASX? Da’s niet bekend, maar het vermoeden bestaat dat de stelsels te ver van elkaar staan om gravitationeel op elkaar te reageren. Hubble kwam de twee sterrenstelsels op het spoor toen het een naburig bekend sterrenstelsel onderzocht, NGC 253 in beeldhouwer (Sculptor). Die staat niet op de foto, maar is ergens rechts ervan aan de hemel te vinden. Wie grotere versies van de foto wil bekijken, tot een een 11 Mb-tiff toe, kan hier aan zijn/haar trekken komen. Bron: Hubble.