29 maart 2024

Opportunity gaat van Victoria naar Endeavour

De Victoriakrater en Endeavourkrater

De Victoriakrater en Endeavourkrater. Credit: NASA/JPL.

De Marsrover Opportunity, vorig maand nog uit de krater Victoria gekropen, heeft een nieuw doel van z’n bazen in de Verenigde Staten gekregen: de krater Endeavour, 12 kilometer verderop. De Victoriakrater was bijna 800 meter groot, de Endeavour is maar liefst 22 km groot! De verwachting is dat de vierjarige Opportunity (in 2004 op Mars gedropt) met een snelheid van maximaal 100 meter per dag, dus 4 meter per uur, er twee jaar over kan doen voor de rand van Endeavour wordt bereikt. Oeps! 😯 Het kostte de Opportunity al enige moeite om uit de Victoriakrater te komen, met name omdat één van de zes wielen af en toe moeilijk doet, dus het zou kunnen zijn dat het doel nooit zal worden bereikt. Op de foto hierboven, genomen met de High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) camera aan boord van NASA’s Mars Reconnaissance Orbiter, laat de Victoriakrater en (een deel van) de Endeavourkrater zien. Opportunity, een goede reis toegewenst! Bron: NASA/JPL.

1. Wat aan krater :-). Ik dacht eerst dat de grote krater op de foto Victoria was, maar het bleek dus omgekeerd te zijn. En victoria vond ik al groot in vergelijking met Opportunity… Als hij steeds groter blijft gaan moet hij straks de Olympus Mons op :-).

2. Ja, die Endeavour is een klepper. ’t Zou mooi zijn als de Opportunity ‘m weet te bereiken. Moeten we wel geduld voor hebben.

3. Ze willen hem echt oprijden nu dat karretje, niemand had verwacht dat-ie IN de Victoria krater kon komen, laat staan eruit. Dit is een grote grap aan het worden, dat karretje op Mars dat van rijden geen ophouden weet.
    LOL