28 maart 2024

Heetste exoplaneet ontdekt: WASP-12b

Ziet WASP-12b er zo uit?

Ziet WASP-12b er zo uit? Credit:  ESA/C Carreau.

Men heeft een exoplaneet ontdekt die je qua temperatuur met recht ook een ster zou kunnen noemen: WASP-12b, die een oppervlaktetemperatuur heeft van maar liefst 2.250 °C. 😯 Ding dong! De planeet dankt haar naar aan de zoektocht naar exoplaneten genaamd Super Wide Angle Search for Planets (SuperWASP). Hij staat 870 lichtjaar van ons vandaag en is ongeveer anderhalf keer zo zwaar en 1,8 keer zo groot als Jupiter. De afstand tussen WASP-12b en de centrale ster, WASP-12 geheten, is slechts 1/40e van de afstand Aarde-Zon, hetgeen tot een omloop van slechts 1,1 dag leidt. Die korte afstand maakt dat de planeet zo bloedje heet is. De vorige recordhouder sauna-exoplaneet was HD 149026b, alwaar een tropisch temperatuurtje van zo’n 2.040 °C schijnt te heersen. Die grootte van WASP-12b, middellijn 1,8 keer die van Jupiter, is eigenlijk iets waar sterrenkundigen zich meer zorgen over maken dan de temperatuur. De exoplaneet is eigenlijk te groot voor z’n massa. Het zou kunnen dat straling afkomstig van de centrale ster de planeet doet ‘rijzen’, waardoor diens diameter toeneemt. Bron: New Scientist.