28 maart 2024

Adrianus V in Space!

Beste mensen, er is groot nieuws: ik word de volgende commerciële ruimtetoerist! … Geintje. 😀 Ja, da’s even schrikken, nietwaar? Wat er wel van mij écht de ruimte in gaat is m’n naam. Dat wil zeggen dat februari 2009, als de NASA-missie Kepler wordt gelanceerd, een DVD wordt meegezonden met de namen van iedereen die zich heeft ingeschreven. Dat inschrijven van je naam kan op deze website van Kepler. Wie zijn of haar naam opgeeft krijgt een certificaat toegestuurd, zoals hierboven te zien is. Ik heb er eentje opgegeven van Adrianus V (nr. 45.705) en van mijzelf, Arie Nouwen (nr. 45.704). Leuk om uit te printen en boven je bed te hangen. Iedereen kan meedoen en de namen doorgeven van broer, zus, opa, oma, de lievelingskat, etc… Wel iedere keer in minder dan 500 woorden opgeven waarom hij/zij/het de Keplermissie belangrijk vind. Doen hoor! Kepler zal in een baan om de zon worden gedirigeerd, alwaar hij één omloop per 372 aardse dagen om de zon zal maken. Daarvandaan zal Kepler proberen om aardachtige, bewoonbare exoplaneten te ontdekken. Het vaartuig is genoemd naar Johannes Kepler, de bekende sterrenkundige uit het begin van de 17e eeuw, die we vooral kennen van de wetten van Kepler, waarmee we de planetenbewegingen kunnen beschrijven. Bron: Visual Astronomy.