28 maart 2024

Phoenix is in de “Lazarus Modus”

Phoenix in Lazarus Modus

Phoenix in Lazarus Modus. Credit: NASA

De Marslander Phoenix is zoals voorspeld hevig aan het worstelen om te overleven en volgens de berichten bevindt hij zich momenteel in een zogenaamde Lazarus modus. In die toestand, waarin ’s avonds de batterijen worden leeggemaakt [1]Browning out noemen ze dat. en ’s ochtend de zonnepanelen met het kleine beetje zonlicht de batterijen weer proberen op te laden, geraakte de Phoenix op sol (Marsdag) 153, zes sol’s geleden. Zodra de batterijen ’s avonds leeg zijn gaat de Phoenix in een diepe slaap, ’s ochtends volgt een ‘boot’ van de computersystemen en dan wordt gedurende twee uren getracht met de Aarde te communiceren. Alle dagen sinds sol 153 was dat kontakt er, behalve op sol 158, gisteren [2]Dat was toch Electionday? Goh, heeft de Phoenix helemaal niet kunnen stemmen. 🙁 . Technici van de NASA zijn overigens al bezig om de volgende fase ná de Lazarus modus voor te bereiden. Dat wordt de zogenaamde terminal science modus. 😯  Nee, da’s geen eufemistisch woord voor ‘dood’, in zoverre een apparaat dood kan gaan, maar het betekent Phoenix stil wordt gelegd, maar nog wel doorgaat met data verzamelen. Ik heb geen idee hoe dat kan als Phoenix op sterven na dood is, maar ik zal kijken of ik meer info over die modus kan vinden. Bron: Planetary.org.

1 Browning out noemen ze dat.
2 Dat was toch Electionday? Goh, heeft de Phoenix helemaal niet kunnen stemmen. 🙁