28 maart 2024

Aardscheerders kunnen beter gevolgd worden

Credit: Pan-STARRS/Univ. Hawaï.

Volgende maand wordt op Hawaï de eerste van vier telescopen in gebruik genomen die dienst zal doen als waarschuwingssysteem voor aardscheerders, planetoïden die dichtbij de Aarde kunnen komen en die een potentiëel gevaar kunnen opleveren. De telescoop maakt deel uit van het project Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS), waarbij men drie maal per maand vanaf de top van Mount Haleakala op het eiland Maui de sterrenhemel aftuurt naar NEO’s, near earth objects, zoals die aardscheerders ook wel worden genoemd. NEO’s tot een diameter van 300 meter zullen zichtbaar zijn met behulp van Pan-STARRS. Iedere telescoop heeft in het hart een digitale camera met 1,4 miljard pixels. Oeps, jaloers! 🙂 Als het allemaal werkt zal Pan-STARRS drie keer zo gevoelig zijn als huidige NEO-telescopen. Nou is er alleen één groot probleem: hoe detecteren we op tijd de NEO’s die kleiner zijn dan 300 meter? Onlangs nog werd de Aarde rakelings gepasseerd door drie kleinere planetoïden, waarvan eentje zelfs de dampkring van de Aarde binnendrong boven noord-Soedan. Wie komt er met een Pan-STARRS-plus versie? Bron: Technology Review.