28 maart 2024

Suikermoleculen ontdekt bij protosterren

Suikermoleculen in G31.41+0.31

Suikermoleculen in G31.41+0.31. Credit: Maria Beltrán et al.

Sterrenkundigen hebben voor het eerst suikermoleculen ontdekt in een deel van het melkwegstelsel waar sterren – en mogelijk ook planeten – ontstaan. Het gaat om glycolaldehyde, C2H4O2, het eenvoudigste suikermolecuul. Het werd waargenomen in het centrum van een dichte wolk van gas en stof genaamd HMC G31.41+0.31, 26.000 lichtjaar van de Aarde verwijderd in een gebied dat ver verwijderd is van het centrum van de Melkweg. Acht jaar geleden was ook al glycolaldehyde in de ruimte ontdekt, maar dat was dicht bij het centrum van de Melkweg in een hete gas- en stofwolk waar géén stervorming plaatsvindt. De zwakke straling van de suikermoleculen werd door Maria Beltrán en haar collegae gedetecteerd met de radiotelescoop van het Institut de Radio Astronomie Millimétrique (IRAM) bij Grenoble (Frankrijk). Het voorkomen van glycolaldehyde in de interstellaire ruimte klinkt op het eerste gezicht niet echt interessant, maar het wordt anders als je weet dat glycolaldehyde samen met het molecuul acroleïne in staat is om ribose te vormen, een bouwsteen van RNA, het bekende molecuul dat genetische informatie overdraagt in levende organismen. 😯 Beltrán denkt dat de waargenomen suikermoleculen ontstaan door chemische reacties aan het oppervlak van vaste deeltjes rondom protosterren. In de buurt van de protosterren zouden ook protoplaneten kunnen voorkomen, dus de geruchtenmachine over de mogelijkheid van leven in HMC G31.41+0.31 zal niet lang op zich laten wachten. Binnenkort verschijnt een artikel over de ontdekking in The Astrophysical Journal Letters, voor lezers hier alvast te aanschouwen. Bron: Daily Galaxy + NRC-Handelsblad, 2 december 2008.